Hoe zit het met de kentekenplaatjes op een (brom/snor/?)scooter? Wanneer zijn ze blauw en wanneer geel?

Buurman heeft een Peugeot Vivacity, de km-teller op het dashboard gaat tot 80, hij rijdt in elk geval zeker 50, maar eerder reed ie met helm en een geel plaatje.
Nu rijdt hij zonder helm en zit er ineens een blauw plaatje op.
Kan de scooter intussen begrensd zijn of denkt buurman 'slim' te zijn? En wat zijn de voordelen van een blauw plaatje ten opzichte van een geel plaatje, is het goedkoper of zo? (Totdat je gegrepen wordt...)

Toegevoegd na 2 uur:
Inmiddels zit er weer een geel plaatje op...
Ben benieuwd wat voor kleur ie morgen heeft ;-)

Bedankt voor alle uitleg, ik snap er nu in elk geval iets meer van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
4.6K

Het beste antwoord

Een bromfiets, dus met gele plaat, kan officieel niet zomaar veranderen in een snorfiets, met blauwe plaat.

Een snorfiets moet aan andere eisen voldoen dan een bromfiets. De RDW kijkt, of de snor/bromfiets aan deze eisen voldoet. Pas als er aan de eisen voldaan wordt, kan er een kenteken worden afgegeven.

Aan zo'n keuring van de RDW zitten kosten verbonden. Dit alleen al maakt dat het eigenlijk niet interessant is, om een bromfiets te laten herkeuren. Goedkoper is, om de bromfiets te verkopen en een snorfiets te kopen.

Waarschijnlijk is er bij uw buurman dus meer aan de hand. Zou best kunnen dat hij een (gestolen?) snorfietsplaat op zijn bromfiets heeft gedaan, zonder dat de bromfiets gekeurd is. Gevolg is in elk geval dat de buurman niet meer verzekerd is. En wellicht is er dus nog veel meer aan de hand.

U doet er verstandig aan, om eens het kenteken van de snorfietsplaat en het merk van de brommer te noteren en dit door te geven aan de politie.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vrees ik dus... Dat kan dus wel kennelijk. Hij is niet zo van de officiële regeltjes, dat was me al langer duidelijk.
Ik snap vooral niet dat ie keihard rondscheurt zonder helm (terwijl hij die wel heeft) maar ja.
Dank voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in elk het gele nummer nu genoteerd, en zodra ie weer blauw is zal ik dat ook noteren en eens voorleggen aan de politie als die weer eens aan de deur komen :/

Andere antwoorden (3)

net nagekeken voor je snorfietsen hebben een blauwe plaat en bromfietsen een gele plaat.

dit heb ik gevonden op google

Bepaling van het type bromfiets:
Versneller: Alle bromfietsen met 2 of meer versnellingen vallen onder de categorie versneller (gele plaat).

Automaat: Alle bromfietsen (zowel scootermodel als niet scootermodel) met een maximale snelheid van 45 km/uur vallen onder de categorie automaat (gele plaat).

Snorfiets: Bromfietsen (zowel scootermodel als niet scootermodel) met een maximale snelheid van 25 km/uur vallen onder de categorie snorfiets (blauwe plaat).

Zoemfiets: Een fiets met hulpmotor zoals bijvoorbeeld een Spartamet valt onder de categorie zoemfiets (blauwe plaat).

Let op, onder deze categorie valt niet de zgn. elektrische fiets (elo-bike: elektrisch ondersteunde bike). De elo-bike is in feite een gewone fiets, waarbij ter ondersteuning een elektromotor is gemonteerd. Het is geen zoemfiets want de elektromotor werkt uitsluitend als de fietser trapt. Zonder te trappen stopt de elektrische ondersteuning. De Europese Commissie heeft bepaald dat een elo-bike niet als een bromfiets moet worden beschouwd, mits is voldaan aan:

•Geen zelfstandige aandrijving, alleen ondersteuning van de trapbeweging;
•Max. motorvermogen: 0,25 kW;
•Boven de 25 km/uur mag de elektromotor geen vermogen meer leveren.
Voertuigen die aan bovengenoemde eisen voldoen worden juridisch als fiets beschouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blauw kenteken is voor snorfiets /snorscooter
max snelheid 25km p/u
geel kenteken is voor bromfiets /bromscooter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bromfiets mag 45km per uur en heeft een geel bordje en een snorfiets mag 25 km per uur en heeft een blauw bordje.
Blauw= geen helm geel= wel een helm.
Dus het kan zijn dat de bromfiets van je buurman nu begrenst is zodat hij niet harder kan dan 25km. per uur.
Of hij is inderdaad dom/slim bezig.