Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Om een scootmobiel via de gemeente aan te vragen mag ik dan niet in het bezit van een auto zijn?

Als ik een auto heb moet die dan van mijn naam af om een scootmobiel via de gemeente aan te vragen?

een maand geleden
in: Vervoer
KleinDuimpje
een maand geleden
De gemeente heeft een WMO-loket.
Daar wordt gekeken of u immobiel genoeg bent om in aanmerking te komen voor een scootmobiel.
Hier kunnen wij daar niks zinnigs over zeggen.
Het verschilt per gemeente en per persoon. Het feit dat een auto op uw naam staat, staat hier los van.
Ik zal een voorbeeld geven:
Een man en vrouw hebben een auto. De auto en verzekering lopen via de man. De man en vrouw rijden allebei in die auto.
De man wordt immobiel. De man krijgt een scootmobiel toegewezen.
De man hoeft dan echt niet de auto en verzekering op naam van de vrouw te zetten. Verder is een auto voor lange afstanden iets anders dan een scootmobiel voor de leefomgeving.
Inekez1
een maand geleden
Informeer eerst naar ALLE voorwaarden van je gemeente. Soms is het zo dat je alleen voor vergoeding van een scootmobiel in aanmerking komt als dat de enige manier is om nog mobiel te zijn. Als je ook nog gewoon kunt autorijden en (met een rollator) naar je auto kunt lopen en zelf boodschappen kunt doen, dan heb je vaak geen recht op vergoeding van een scootmobiel. Ook niet als je je auto verkoopt.
Wil je toch liever een scootmobiel in plaats van je auto, dan kun je de auto verkopen en van de opbrengst zelf een scootmobiel kopen. De regels zijn verschillend per gemeente. En er wordt altijd gekeken naar de persoonlijke omstandigheden: wat kun je nog wel of niet, hoeveel hulp heb je van bijvoorbeeld een parner, hoe woon je, hoe zijn jouw winkels te bereiken, etc. In een dorp waar je de auto voor elke winkel en huis kunt parkeren, zal je aanvraag eerder worden afgewezen dan in een stad waar grotere afstanden tussen parkeerplaats en winkels of woningen zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
Mijn schoonmoeder heeft een elektrische 3-wiel-fiets van de gemeente, maar heeft zelf ook nog een auto. Dat is natuurlijk niet exact hetzelfde, maar wel vergelijkbaar. Ik denk daarom dat de kans groot is dat een auto geen bezwaar is. Ook is de toepassing van een scootmobiel heel anders dan die van een auto. (Probeer maar eens met een auto langs de schappen in de supermarkt te rijden...)
BonBonvanJohn
een maand geleden
Ik zou graag willen toevoegen dat het slims is om een ergotherapeut in te schakelen voor de aanvraag voor een scootmobiel. De ergo kijkt wat er precies nodig is en maakt een rapport op. De gemeente moet daar in principe naar luisteren. Het hebben van een auto staat los van de aanvraag van een scootmobiel inderdaad zoals hierboven staat vanwege andere toepassing.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

In principe wordt de scootmobiel gezien als vervanging van de fiets. Er wordt uitgegaan van hetgeen je voorheen deed. Dus als je graag een eindje ging fietsen of boodschappen deed met de fiets, dan kun je daarin geholpen zijn met een scootmobiel
(Lees meer...)
een maand geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing