Bij scooters hebben bromscooters geel kenteken en mag je daarmee maximaal 45 km per uur rijden en op een snorfiets is er een blauw kenteken waarmee je maximaal 25 km per uur mag rijden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Voor auto's dan?
ronron1212
3 jaar geleden
Een snelle elektrische fiets (speed pedelec) moet sinds 1 januari 2017 een geel kenteken hebben. Een normale elektrische fiets of e-bike mag gewoon zonder kenteken rijden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
en de vraag is niet welke vervoermiddelen, maar waarom hebben verschillende vervoermiddelen verschillende kleuren kentekenplaatjes.
LeonardN
3 jaar geleden
Precies, dit is geen antwoord op de vraag WAAROM dat nu zo is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het antwoord is wel een beetje waar. Omdat o.a. de toegestane maximum snelheden van de twee tweewielers niet gelijk zijn, wel of geen helmplicht, wel of niet in de bebouwde kom tussen de auto's rijden, zijn de kentekenplaatjes verschillend.
Als de bijbehorende verplichtingen van de voertuigen niet gelijk zijn, zijn de kentekenplaatjes ook niet gelijk. Er kan gekozen worden voor een afwijkende letter/cijfercombinatie maar ook zoals bij deze tweewielers voor een andere kleur kentekenplaat.

Andere antwoorden (2)

Zodat o.a. politie in een oogopslag kan zien om welk type voertuig het zou moeten gaan.
Een bromfiets en een snorfiets lijken soms visueel op elkaar, maar door de kleur van het kenteken kan men nu dus het onderscheid direct maken.
Zelfde voor taxi's met een blauwkenteken die op bepaalde plekken wel mogen rijden, waar auto's niet mogen rijden.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Snap de min niet; in de basis goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De min is niet van mij, maar de keuze voor verschillende kleuren kentekenplaten voor deze soorten tweewielers is niet wegens een betere herkenbaarheid maar wegens de verschillende bijbehorende verplichtingen.
tinus1969
3 jaar geleden
@JOanDarc
'de keuze voor verschillende kleuren kentekenplaten voor deze soorten tweewielers is niet wegens een betere herkenbaarheid maar wegens de verschillende bijbehorende verplichtingen'
Zodat je ook beter kunt herkennen dat de verplichtingen verschillen :-)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Al waren de verschillen tussen deze tweewielers op een afstand van een kilometer nog duidelijk te herkennen dan waren de kentekenplaatjes nog verschillend, omdat de bijbehorende verplichtingen niet gelijk zijn.
Het duidelijk kunnen herkennen is een toevallig gevolg, maar niet de reden van het toekennen van verschillende kentekenplaatjes bij de tweewielers,
De vraag is trouwens algemeen: Waarom zijn er verschillende kleuren kentekens?
tinus1969
3 jaar geleden
@JOanDarc
"Het duidelijk kunnen herkennen is een toevallig gevolg, maar niet de reden van het toekennen van verschillende kentekenplaatjes bij de tweewielers,"
Nou, ik denk dat de politie toch heel blij is aan het kenteken snel&eenduidig te kunnen zien onder categorie iets valt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tinus1969, ik ga niet in op vruchteloze discussies. Maatregelen gebeuren op grond van de wet, NIET om handhavers blij te maken.
De vraag gaat over het WAAROM.
Je start weer een nutteloze bierviltjes discussie.
tinus1969
3 jaar geleden
@JoanDarc.
Ik vind de discussie niet vruchteloos :-)
Je schrijft:
"Maatregelen gebeuren op grond van de wet, NIET om handhavers blij te maken.
De vraag gaat over het WAAROM."
Je hebt gelijk: kentekenplaten hebben verschillenden kleuren omdat dat in de wet staat. Maar waarom staat dat eigenlijk in de wet? Is dat zomaar, of heeft dat een reden? Ik beweer dat dat een reden heeft, en dat die reden is, om het (onder andere) handhavers makkelijker te maken.
Je blijft hangen in 'het staat in de wet'; iets dat klopt, maar dingen staan niet zomaar in de wet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je leest en interpreteert niet goed. Ik schrijf "op grond van de wet" en niet zoals jij dat zomaar vertaalt in "het staat in de wet". Daar begint jouw interpretatiefout al.
Op grond van de wet is er een maatregel ontstaan die daarna in de Regeling kentekens en kentekenplaten is opgenomen.
Aan deze kant: einde discussie
Er zijn niet alleen verschillende kleuren kentekenplaten, maar ook een groot aantal verschillende modellen en letter/cijfercombinaties, behorende tot een speciale categorie vervoermiddel. Bij alle voertuigen horen verplichtingen, welke dat zijn is afhankelijk van de categorie. Iedereen die een kenteken van een auto, motorfiets, bromfiets, aanhangwagen of bedrijfsvoertuig op zijn naam heeft staan, moet voldoen aan de verplichtingen behorend bij dat voertuig. De voertuigverplichtingen die we in Nederland kennen zijn b.v.: de Algemene Periodieke Keuring (APK) (niet voor motor- en bromfietsen) de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) wel motorrijtuigenbelasting of vrijstelling. Voor brom- en motorfietsen: wel of geen helm op, welke is de toegestane maximum snelheid en waar. Niet alleen door de kleur van de kentekenplaat kan er bepaald worden in welke categorie een voertuig is geplaatst, maar ook het model en de letter/cijfercombinatie geven extra informatie over de categorie.
Aan het model kentekenplaat (o.a. kleur en letter/cijfercombinatie) kunnen de aangewezen toezichthoudende instanties, zoals bv de politie, de belasting of de bij besluit van de Dienst Wegverkeer aangewezen ambtenaren direct controleren in welke categorie met de bijbehorende verplichtingen een voertuig is geplaatst. De verschillende kleuren en letter/cijfer combinaties van de kentekenplaat geven niet alleen informatie om welk type voertuig het gaat, maar voornamelijk informatie over de bijbehorende verplichtingen.
De snorscooter en de bromscooter bijvoorbeeld hebben verschillende kleuren kentekenplaten omdat de bijbehorende verplichtingen van de voertuigen verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik hou het voorlopig op een wraakmin.