Waarom liggen er onder viaducten vaak groete rotsblokken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Onder een viaduct ligt vaak een kruispunt of een rotonde (verkeersplein) waar afritten en opritten op aansluiten. En tussen die stukken weg in blijven dan ongebruikte gedeelten open omdat het viaduct ‘op de groei’ is gebouwd zodat de wegen er onderdoor later nog verbreed kunnen worden, of omdat je op die plek niet alle verkeer door zo smal mogelijke onoverzichtelijke doorgangen wilt persen. Het viaduct wordt dus met bredere onderdoorgangen en meer vrije ruimte ontworpen dan voor de hoeveelheid verkeer strikt noodzakelijk is. De wegbeheerder wil dan het parkeren op die schaduwrijke open plekken tegengaan, want die op het eerste gezicht overbodige open ruimte onder zo’n viaduct is nodig om de weggebruikers doorzicht en overzicht te geven. Als er bijvoorbeeld trucks en/of trailers van vrachtwagens in die open ruimtes neergezet worden verdwijnt het uitzicht op kruisend verkeer. Met wat strategisch neergelegde rotsblokken blokkeert men dan het parkeren op zulke plekken, zodat het vrije zicht op het rijdend verkeer behouden blijft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100