Veranderen de ethanolgehaltes bij het wijzigen van de namen van benzine en diesel?

Vanaf 12 oktober 2018 worden de namen aan de benzinepomp gewijzigd. In omringende landen is dit al zo. Euro 95 wordt E10, Euro 98 wordt E5 en diesel B7. E10 is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en 10 procent (bio-) ethanol. Normale Euro 95 (of SuperPlus 98) mag tot maximaal 5% ethanol bevatten.Gaan de ethanolgehaltes ook veranderen per 12 oktober 2018? Of wordt het een kwestie van stickers wijzigen en gaat er verder niks gebeuren in Nederland?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Er wordt blijkbaar bijgemengd.
https://www.rtlz.nl/life/personal-finance/artikel/4438046/benzine-diesel-nieuwe-naam-tanken-e10-b7-e5

Antwoorden (2)

Zoals je zelf al zegt, de namen veranderen. De producten niet.
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Als dat zo is mag het dan wel E10 heten?
Of nu Euro 95?
http://e10check.wpengine.com/waarom-deze-check/
Reddie
5 jaar geleden
@TurfGraver, volgens mijn zijn Euro 95 en E10 geen wettelijk beschermde namen.
De ethanolgehaltes zullen stapsgewijs opgevoerd worden naar de toegevoegde naamgeving. In 2020 moet ook in Nederland de daadwerkelijk waarde met de opgegeven waarde overeenkomen. De dag dat de naam ingevoerd wordt zullen dus niet per se die dag de waardes meeveranderen, maar op langere termijn zal alles Europees gelijkgetrokken worden. Of in sommige gevallen zal de waarde al overeenkomen.
--
https://www.rtlz.nl/life/personal-finance/artikel/4438046/benzine-diesel-nieuwe-naam-tanken-e10-b7-e5
E10 en B7
Gewone benzine, de Euro95 dus, heet vanaf vrijdag 12 oktober E10. Voor veel Nederlanders een bekende naam, omdat in Duitsland de benzine zo al jaren heet. E10 is vernoemd naar de 10 procent biobrandstof die erin zit.

Vanaf 2020 is dat verplicht in alle benzine. In Nederland zit er nu nog maar zo’n 7 procent biobrandstof in, maar dat wordt stapsgewijs opgevoerd. Om iedereen er nu al aan te laten wennen, gaat het E10 heten. Diesel krijgt de code B7. Niet verrassend: er zit 7 procent biodiesel in.
--

Overigens wordt de naam dus niet gewijzigd, er zal een aanduiding bijkomen.
--
https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/23715-nieuwe-aanduiding-brandstoffen-bij-benzinepomp-per-12-oktober
Let op: de sticker met de E-waarde is geen vervanging voor de aanduiding van Euro 95 en Euro 98. Bij benzinevoertuigen moet zowel de E-waarde als het zogenoemde octaangetal (95 of 98) overeenkomen met de aanduiding op de pomp.
--