Waar moet ik op letten als ik een tweedehands snorscooter ga kopen? Ik heb er niet veel verstand van dus daarom vraag ik het hier even;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Antwoorden (3)

dan moet je een deskundige meenemen natuurlijk,je moet hem niet alleen kopen

het is geen rolletje drop wat je koopt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OP deze site vind je veel tips, zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
hmm, ik had me een hoop tikwerk kunnen besparen....
Let er op dat je een 4 takt koopt. Die zijn iets duurder maar stinken niet en zijn makkelijker in het gebruik omdat je geen aparte olie hoeft te gebruiken. Ook loopt de motor veel mooier. Een 4 takt is het belangrijkst om op te zoeken. Let ook op:

Banden, deze moeten goed profiel hebben en van goede kwaliteit zijn (Michelin, Goodyear etc). Je wilt niet graag onderuit met je scooter zonder helm!

Kilometerstand en leeftijd. Dit zegt iets over het aantal kilometers die je er nog mee kunt doen. Afhankelijk van je budget moet je zoeken naar een scooter nieuwer dan 2006 en minder dan 10.000 km.

Opvoeren. Let er op dat de scooter niet opgevoerd is. Je kunt je geen ongelukken permitteren zonder helm en sommige onderdelen zijn niet berekend op een hogere snelheid dan 25 km/u

Onderhoudsboekje: zijn alle beurten op tijd door een dealer uitgevoerd en wanneer is de laatste geweest. Moet de scooter binnenkort een beurt (kun je zien in het boekje) dan ben je zo maar 100-200 kwijt.

Papieren. Zit het originele kentekenbewijs erbij. Dat heb je namelijk nodig bij politiecontrole en voor de verzekering. Het is ook een bewijs dat de scooter niet gestolen is.

Accesoires. Ik heb zelf een snorscooter en daar heb ik een koffer en hoog windscherm nog bijgekocht. Als dat er al op zit hoef je het niet meer zelf te kopen en te monteren. Wil je het niet en zit het er wel op, dan betaal je mogelijk teveel.

Merk. Koop een goed merk zoals Kymco of Piaggio. Andere merken komen vaak uit China, waardoor er soms moeilijk aan onderdelen is te komen. Vespa is erg mooi, maar duur en heeft pas sinds deze maand een 4takt snor, dus niet tweedehands te koop.

Zit positie. Niet ieder scooter zit hetzelfde, de een zit prettig de ander niet. Dat ligt aan je eigen lengte en voorkeuren. Probeer dus verschillende scooters zodat je weet wat je prettig vindt.

Motor. De motor moet mooi 'lopen', geen herrie maken en je mag de kleppen niet horen tikken. Als je niet weet hoe dat klinkt moet je iemand meenemen, of vragen of je de scooter bij een dealer mag laten keuren als je particulier koopt.

Verzekering. naast de aankoop krijg je kosten voor verzekering. All risk is ong. 250 per jaar, WA ong 80. Afhankelijk van je leeftijd en waarde van je scooter.

Veel succes en plezier met je scooter!