Kan men in een auto tijdens een steile afdaling terugschakelen?

Ik ben geen ervaren bergrijder maar hoor wel eens dat je in de zelfde versnelling naar beneden moet als daar je mee boven bent gekomen. Nu is het ook mogelijk dat er een langzame klim is en een steile afdaling. Ook is mij ooit verteld dat eenmaal onder het afdalen het niet meer mogelijk is om terug te schakelen als een te hoge versnelling gekozen is.
Als ik dan in een afdaling zit met haarspeldbochten etc. ben ik natuurlijk reddeloos verloren als ik hem uit z'n 3 trek en niet meer in z'2 kan. tot voor kort reed ik een MB Diessel en was dat nooit een probleem omdat die voldoende op de motor remde, maar momenteel rijd ik een benziene en dat is een groot verschil in motorremkracht.

Mijn vraag is dus, als ik in een afdaling met haarspeldbochten zit en de snelheid loopt op, is het dan mogelijk om terug te schakelen.of wat anders te doen in zulk een geval. Graag alleen antwoorden van ervaren afdalers.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Inderdaad is het een vuistregel dat je een helling in de zelfde versnelling opklimt en afdaalt. Maar als je de helling niet kent, weet je ook niet welke versnelling je moet nemen. Het hangt er ook een beetje af welke auto je hebt en of je auto 5 of 6 versnellingen heeft. En of het een lange helling of een korte helling is. Omhoog is vaak geen probleem. Als je auto het niet meer trekt, ga je een versnelling terug. Desnoods naar de 1. Bij omlaag moet je wat meer inschatten. Vaak staan er borden voor de helling. De hellingsgraad (%) geeft je een indicatie van wat er komt. Bij meer dan 10% hou ik doorgaans de tweede versnelling aan. Anders is de 3 vaak prima. Terugschakelen kan altijd, maar zorg dat je toerental niet te hoog is. Met 4000 rpm in de 3 moet je niet zomaar teruggaan naar de 2. Dan moet je eerst remmen. Remmen doe je kort en krachtig. Niet de hele helling afdalen met je rem half ingetrapt. Want als je dan een noodstop moet maken, zullen je remmen echt oververhit raken. Het kan helpen je een beetje aan te passen aan het andere (plaatselijke) verkeer. Hou hun snelheid aan en kies de versnelling die daar het beste bij past. Wees vooral niet te bang. Een auto kan veel hebben. Vaak zijn er ook vluchthaventjes waar je even kunt bijkomen of je auto kunt laten afkoelen. In acute nood kun je nog naar de vangrail sturen om de auto te laten remmen. Dat wil je niet, want je beschadigt je auto; maar het is altijd nog beter dan in een ravijn te storten.

Als je merkt dat je in de afdaling meer versnelt dan wenselijk is, dan is het een kwestie van even flink de voet op het rempedaal (tot je weer op het gewenste toerental zit), en dan een versnelling terugschakelen. Vervolgens rem én koppeling los.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100