Wat is boete van minderjarig rijden zonder rijbewijs?

Krijg je alleen een geldboete of mag je ook je rijbewijs voor een aantal jaar niet halen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
64.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze vraag is al meerdere malen gesteld op GoeieVraag. Bij controle zie ik dat zo goed als alle antwoorden niet in orde zijn.
De eventuele goede antwoorden van meer dan twee jaar geleden gelden niet meer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er word gekeken naar jou geschiedenis. Bijvoorbeeld wanneer je veel met justitie in aanmerking bent gekomen, kan de boete hoger zijn en dat je aantal jaar rij ontzegging krijgt. Maar wanneer dit je eerste keer is zal dit alleen een geld boete zijn van max €360,- je moet hiervoor wel naar de rechtbank

Antwoorden (3)

Zonder rijbewijs rijden op een brommer of scooter: € 240,00 (jonger dan 16 jaar: € 120,00)
Als minderjarige (18-) een auto besturen: € 340,00
Alle bedragen worden nog verhoogd met 9 euro administratiekosten.

Indien je vaker een boete krijgt voor het rijden zonder rijbewijs, kan er ook een rijontzegging volgen. Je kunt dan gedurende die tijd (bijvoorbeeld een jaar) niet je rijbewijs halen en mag ook geen lessen volgen.

Bedenk wel dat je zonder rijbewijs ook niet verzekerd bent en door gebrek aan les en ervaring veel meer kans hebt om bij een ongeluk betrokken te raken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je daadwerkelijk een ongeval veroorzaakt terwijl je rijdt zonder rijbewijs, dan krijg je te maken met 2 zaken: een boete voor het rijden zonder rijbewijs EN een boete (of erger) voor het veroorzaken van het ongeval. In dat laatste geval zal het er van afhangen of je alleen een paaltje hebt geraakt en er alleen materiële schade is aan voertuig en/of paaltje, of dat je een andere weggebruiker het ziekenhuis (of erger!) in hebt gereden. Hoe erger het ongeval, hoe hoger de straf. Dat kan een combinatie worden van geldboete, schadevergoeding aan slachtoffers betalen, rijontzegging en taakstraf. (Er even vanuit gaande dat je zelf niet zwaargewond bent geraakt.)
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Vreemd. Het OM vermeldt dit op de eigen website: "Het boetebedrag wordt:
€240
Wanneer de bestuurder beneden de 16 jaar is wordt het vermelde bedrag gehalveerd." (zie mijn eerste link)
Als ik zoek op feitcode K072a staat er gewoon 240. Echter ken ik niet die codes uit mijn hoofd en zoek dus normaal niet op code maar op overtreding. Dan kom ik uit op mijn eerste link. Zouden ze het zelf niet weten (?!), of is het in het verleden anders geweest en is er ergens vergeten om dat zinnetje weg te halen?
Inekez1
6 jaar geleden
Het OM Feitenboekje meldt het volgende m.b.t. de feitcodes K072 (pagina 35) "de vermelde tarieven bij deze feitcodes dienen gehalveerd en op hele Euro’s naar boven te worden afgerond" https://www.om.nl/publish/pages/47829/om_feitenboekje_2016_web.pdf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ omdat de waarschuwing voor het geval er schade wordt veroorzaakt, of nog erger een ongeval, de gevolgen niet zijn te overzien, voor de dader niet, maar ook niet voor de ouders/verzorgers zeer waardevol is. Dat kan een leven lang in de schulden zitten tot gevolg hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Onder de 16 jaar kan men niet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs dus geldt feitcode:
K 072 a"
Zover kom ik ook en dan kom ik bij feitcode 072a
en lees ik:
"Beneden de 16 jaar een motorrijtuig besturen, zijnde:
(K 072 a) - een bromfiets ...... (240)
Maar tussen die twee zinnen staat:
"de vermelde tarieven bij deze feitcodes dienen gehalveerd en op hele Euro’s
naar boven te worden afgerond" Als die 240 dan niet gehalveerd dient te worden, waarom staat deze zin daar dan? Wanneer is deze zin dan wel van toepassing? Als deze echt niet van toepassing is dan is deze blijkbaar zo verwarrend, dat het OM zelf en de politie er expliciet onjuiste beweringen over doen. Niet zo vreemd ook dan dat leken het dan onjuist overnemen/dat jij de door die instanties zelf gedeelde stelling moet ontkrachten. http://wetten.overheid.nl/BWBR0022233/2017-08-01 (Staat het dat het nog explicieter dat het geldt voor 072 a,cd). "De halvering geldt niet omdat een persoon beneden de 16jaar geen rijbewijs kán hebben."
Waaruit zou dat blijken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp dan krijg je bij de 1e keer alleen een geldboete als je als minderjarige een auto bestuurt? En pas een rijontzegging als het vaker gebeurt?
Inekez1
6 jaar geleden
Dat voor jongeren onder 16 jaar de feitcode K 072a geldt, daar waren we het al over eens. Maar juist voor DIE codes staat dat ze gehalveerd dienen te worden.
Dat is overigens een erg onzinnige constructie. Het betreft alleen die bepaalde codes die zonder uitzondering gehalveerd zouden moeten worden. Waarom dan niet het boetebedrag voor die feitcode gewoon op 120 euro gezet, zonder extra gedoe?
Of als het inderdaad 240 is (net als voor 16+) waarom dan een aparte feitcode maken voor 16-?
Inekez1
6 jaar geleden
Beste Guus, ga fietsen!
"...pas een rijontzegging als het vaker gebeurt..." Zoiets moet mijn neef ± 25 jaar geleden gedacht hebben toen hij als 17-jarige ging rijden. Het is voor hem bij 1 ritje gebleven. Auto uit de bocht, boom, sloot, ziekenauto, 3 weken IC en uiteindelijk aan zijn verwondingen overleden. Zijn familie (en dus ook mijn familie) denken daar nog jaarlijks aan terug! Jij zult vast weten hoe de auto werkt, maar zonder rijbewijs kun je gewoon nog geen rij-ervaring hebben met een auto. Levensgevaarlijk, voor jou en voor anderen. Echt waar, niet doen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen, @Guusvddiijk223, als je als minderjarige een auto bestuurt komt 'rijontzegging' niet in beeld.
Van rijontzegging is alleen sprake als een bestuurder het vereiste rijbewijs heeft, maar wegens gemaakte overtredingen voorlopig niet mág rijden. Voor een bestuurder die zelfs de leeftijd niet heeft om achter het stuur te zitten (dus geen rijbewijs kán hebben om een auto te mogen besturen)gelden bij herhaling andere strafmaatregelen. Bij eerste keer € 240,-- boete, bij herhaling gaat het OM zich er mee bemoeien.
Er kunnen door de officier van Justitie ook nog andere, aanvullende misdrijven ten laste worden gelegd:
joyrijding (art.11 WVW) of diefstal (310 SR) Resultaat: de rechter kan jeugdstrafrecht toepassen
Aantekening in de justitiële documentatie. De kentekenhouder van de gebruikte auto krijgt het ook moeilijk, zowel bij wel en bij geen verleende toestemming.
https://www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl/joyriding-art-11-wvw/ Ik laat het hierbij, de regels zijn duidelijk.
Ik beantwoord de vraag van iemand die wil weten waar hij aan toe is, niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus je mag nog je rijbewijs halen als minderjarige als je je boete hebt betaald?
Inekez1
6 jaar geleden
@Guus. Ja, dat mag. Tenzij je nog andere overtredingen hebt begaan die dat in de weg staan. Maar als het enkel een boete is voor het rijden zonder rijbewijs, dan mag je gewoon rijles nemen en je rijbewijs halen.
Inekez1
6 jaar geleden
Joan, ik heb inderdaad minder juridische kennis dan jij. Maar ik heb wel heel veel taalkundige kennis! En hoe je het ook bekijkt, er staat toch echt letterlijk zwart op wit dat het wel gehalveerd dient te worden, ook (nee, juist!) voor diegenen die nog geen rijbewijs kùnnen hebben. Dat zou een foutje van het OM kunnen zijn, maar daar ga ik niet over. Ik citeer alleen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.om.nl/publish/pages/47829/om_feitenboekje_2016_web.pdf "" 2 – Politiestrafbeschikking (p-feiten)
......
Aandachtspunten: a. De tarieven voor de politiestrafbeschikking zijn vastgesteld. Het is niet
toegestaan van deze tarieven af te wijken.
b. Hierop is één uitzondering: de minderjarige van 12 tot 16 jaar. Bij deze leeftijdsgroep wordt het vastgestelde bedrag gehalveerd met
een afronding op hele Euro’s naar boven. Dit gehalveerde bedrag moet op de kennisgeving van bekeuring, dan wel de aankondiging
van strafbeschikking worden genoteerd.
>>Let op: deze halvering geldt eveneens voor de bij de feitcodeserie K 072 opgenomen tarieven.<< "" Voor zowel *K 055 en *K 065e kan ik niet vinden waarom deze gehalveerd moeten worden. (het zijn namelijk geen p-codes en voor *-codes (OM) bestaat de uitzondering niet voor zover ik het kan lezen). Mijn donkerbruine vermoeden:
OM heeft een foutje gemaakt bij het maken van de site toen zij de gegevens van het feitenboekje overgenomen hebben naar de website.
Ipv bij "p K 072a" te zetten dat deze gehalveerd moet worden hebben ze dat bij 055 gezet. Dit zou het hele raadsel in een keer oplossen. En anders snap ik mijn god niet wat het feitenboekje erop probeert te hameren dat 072 gehalveerd moet worden en voor 055 kan nul aanwijzing vinden dat deze gehalveerd zou mogen worden. Als je het feitenboekje leest staat er namelijk maar liefst twee maal expliciet dat je 072 a moet halveren. Het feitenboekje zal hoger staan dan de website lijkt me. En anders staat deze wel hoger:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0022233/2017-08-01 (onder Bijlage I) Ik sta altijd open voor nieuwe inzichten.
Inekez1
6 jaar geleden
"Besturen van een voertuig zonder rijbewijs waarvoor ook beneden de 16jaar een rijbewijs vereist is."
Sorry Joan, maar dat meen je toch niet serieus? Welk rijbewijs zou dat dan mogen zijn dat een 15-jarige kan halen? Ook al heb je nu 3 keer aangekondigd het 'hierbij' te laten, hoop ik oprecht dat je toch nog reageert op deze vragen:
- Mis ik iets? Bestaat er werkelijk een rijbewijs dat een 15-jarige zou kunnen halen?
- En... denk je echt nog steeds dat het feitenboekje van het OM zoveel fouten bevat? (zie ook toevoegin van MrTomaat betreffende de tekst in de bijlage.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik begrijp de discussie niet goed. In het feitenboekje wordt toch heel duidelijk aangegeven dat het tarief voor feitcode K 072 a gehalveerd wordt onder de zestien jaar. Zie tevens punt G bij de aandachtspunten van het feitenboekje. Bovendien zijn er hier meer betrouwbare bronnen aangehaald waarin dat te lezen is, onder andere de noot bij het Besluit OM-afdoening. Ik vermoed, net als MrTomaat, dat er op de website van het OM foutief vermeld staat dat het tarief voor feitcode K 055 gehalveerd wordt. Zoals door JoanDArc is aangehaald, geldt K 055 alleen voor personen die gezien hun leeftijd in het bezit kúnnen zijn van een Nederlands rijbewijs. Ik verwijs hierbij graag naar het Reglement Rijbewijzen (besluit van 1996, thans nog steeds geldend). Ik kan nergens een bepaling vinden over een motorrijtuig die je onder de zestien met rijbewijs mag besturen. Ergo: feit K 055 kun je feitelijk gezien niet begaan als je onder de zestien bent, dus het ligt voor de hand dat het tarief voor dat feit dan ook niet gehalveerd wordt. Ik ben met MrTomaat en Inekez1 van mening dat de wettelijke besluiten en het feitenboekje van het OM leidend zijn en dat de foutieve informatie op de website waarschijnlijk het gevolg is van een menselijke fout. Overigens lijkt JoanDArc het zelf ook met ons eens te zijn. Laatste bericht:
"Besturen van een voertuig zonder rijbewijs waarvoor ook beneden de 16jaar een rijbewijs vereist is. (240euro wordt 120euro)" Maar die bewering wordt door JoanDArc zelf in de eerste reactie ontkracht:
"De halvering geldt niet omdat een persoon beneden de 16jaar geen rijbewijs kán hebben." U spreekt zichzelf behoorlijk tegen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat ik weet waarom dit probleem ontstaan is: (Het feitenboekje van 2013)
https://www.om.nl/publish/pages/47829/feitenboekje_2013.pdf
Met zo goed als dezelfde tekts maar let op:
"beneden de 16 jaar een motorrijtuig besturen, zijnde
>>(K 072 a/d treedt in werking per 19-01-2013)<<
de vermelde tarieven bij deze feitcodes dienen gehalveerd en op hele Euro’s
naar boven te worden afgerond
p K 072 a - een bromfiets"
Misschien dat nog niet elke jurist de wijziging vanaf 2013 tot zich genomen heeft?! Ik neem aan dat de tekst bij wetten.overheid zowel het feitenboekje als de OM-website overstemt:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0022233/2017-08-01 (onder bijlage I) 1 augustus 2017 veel Erratum feitenboekjes worden ook steeds uitgegeven. Vrij onwaarschijnlijk dat zo'n fout die tweemaal zo enorm expliciet vermeld wordt na 3 jaar nog niet opgemerkt zou zijn en aangepast al dan niet in een erratum feitenboekje. Bedenk goed dat we enkel over 072a spreken niet over 055, noch over 065, die bedragen worden niet gehalveerd, want dat zijn geen politie feitcodes, maar *codes/ster-codes/OM-codes/. "Elke jurist weet dat"
Behalve dan degenen die het feitenboekje al 3 jaar uitbrengen en degene die wetten.overheid bijhoudt of die het publiceert in het staatsblad?
https://www.exth.nl/wp-content/uploads/2016/01/Besluit-Feitenboekje-lijst-2016.pdf Of de tekst waaruit de OM claimt dat de site is opgebouwd:
https://www.om.nl/publish/pages/47829/om_tekstenbundel_2016_web.pdf
En als alle juristen dat weten, waar halen ze dan die informatie vandaan? Laat ik het anders vragen wat is het meest leidende document en hoe raadplegen we die over pK 072a van de WvW? "Dat is een fabeltje dat ik maar niet uitgeroeid krijg. De halvering geldt niet omdat een persoon beneden de 16jaar geen rijbewijs kán hebben." De boete is er niet voor "het niet hebben van een rijbewijs". De boete is er voor het besturen voor een voertuig waarvan je de leeftijd nog niet kan bezitten om het rijbewijs te halen. Voor 055 en 065 geldt inderdaad de halvering niet, omdat dat OM-feiten zijn en die worden niet gehalveerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
JoanDArc heeft het talent om selectief te reageren. Een sluwe discussiestrategie, want op deze manier hoeft u niet inhoudelijk op de argumenten in te gaan. In plaats daarvan hebt u gemeend dat het nodig is om een vakgenoot af te vallen. wat niet bepaald chic is. "Elke jurist weet dat". Ik ben jurist en ik weet dat u ernaast zit. Het meest opmerkelijke vind ik dat u totaal niet met argumenten komt waarom het boetebedrag niet gehalveerd zou moeten worden. Ik heb nog nooit een jurist meegemaakt die in een discussie naar een website verwijst in plaats van naar wetgeving. Terwijl ik nu toch al heb verwezen naar het Besluit OM-afdoening, gepubliceerd op wetten.overheid.nl. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het volgende al 10 jaar lang foutief in dit besluit staat vermeld: "Noot K 072 a/cd
 de vermelde tarieven bij deze feitcodes dienen gehalveerd en op hele euro's naar boven te worden afgerond". Wettelijke Besluiten zijn leidend ten opzichte van een website. Daarbij is dit terug te lezen in ieder feitenboekje van de afgelopen jaren (zowel van het OM als van de Politieacademie): " Dit gehalveerde bedrag moet op de kennisgeving van bekeuring, dan wel de aankondiging van strafbeschikking worden genoteerd. Let op: deze halvering geldt eveneens voor de bij de feitcodeserie K 072 opgenomen tarieven. " EN "beneden de 16 jaar een motorrijtuig besturen,... tarieven bij deze feitcodes dienen gehalveerd en op hele Euro’s naar boven te worden afgerond " Zoals reeds terecht is opgemerkt door MrTomaat is voor het rijden zonder rijbewijs geen politiestrafbeschikking mogelijk. De halvering voor feit K 055 voor minderjarigen onder de zestien is niet van toepassing. Zoals reeds vermeld zou dat ook helemaal niet kunnen, want onder de zestien kún je nog geen rijbewijs hebben dus is feit K 055 in dat geval helemaal niet van toepassing. Simpelweg een fout op de OM-website. Dus wat u beweert klopt absoluut niet:
"De halvering is van toepassing als feitcode K 055 van toepassing is.
Besturen van een voertuig zonder rijbewijs waarvoor ook beneden de 16jaar een rijbewijs vereist is.". Als je onder de zestien jaar een brommer bestuurt maak je je schuldig aan feit K 072 a en wordt het boetebedrag € 120,-. En zo zit het.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kleine aanvulling:
""Noot K 072 a/cd
de vermelde tarieven bij deze feitcodes dienen gehalveerd en op hele euro’s naar boven te worden afgerond"." Ook toen K 072 a nog niet in werking was getreden, stond er al dat de halvering van toepassing was op feiten in de K 070 serie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij wijze van update: ik heb inmiddels telefonisch contact gehad met het OM. Een vriendelijke dame gesproken die blij was dat ik deze melding. Er schijnen vaker onvolkomenheden voor te komen op de website. De afdeling die de website bijhoudt is kennelijk niet telefonisch bereikbaar, dus mevrouw heeft mij een e-mailadres doorgegeven die ik kan gebruiken om dit te melden. Dan heeft de discussie dus toch iets opgeleverd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ MrTomaat JoanDArc Inekez1 en andere geïnteresseerden, ik heb inmiddels uitsluitsel van het Openbaar Ministerie. Een printscreen van de e-mail en een deel van de e-mail die ik heb gestuurd, is te zien via https://afbeelding.im/n0YeGfSh
Het lukt helaas niet om de afbeelding hier op GV bij mijn antwoord te uploaden, ik vermoed door de grootte. Geachte heer ,

Bedankt voor uw reactie. U hebt helemaal gelijk. Het punt is alleen dat de huidige versie van de feitcodezoeker deze toevoeging niet uit de achterliggende data kan genereren. Mijn collega (voorlichter verkeer) is momenteel op vakantie maar ik ga het euvel bij terugkomst met hem bespreken.

Met vriendelijke groet, Eindredacteur www.om.nl
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het OM heeft de pagina ondertussen aangepast:
https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=22410,22403,21959,21912#beslissingpad22410224032195921912 "Het boetebedrag wordt:
€240
De boete wordt gehalveerd wanneer de overtreder jonger dan 16 jaar is." Met dank aan Crane2.
Onder 18 jaar een motorrijtuig besturen, hierop staat een boete van €340,-.
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit boetebedrag geldt voor rijden zonder rijbewijs in een auto
Indien een persoon jonger dan zestien jaar een bromfiets heeft bestuurd, kan diegene een politiestrafbeschikking opgelegd krijgen. De feitcode die daarbij hoort is K 072 a. Het boetebedrag dat ervoor staat bedraagt €240,-, maar wordt gehalveerd krachtens het Besluit OM-afdoening. Het uiteindelijke boetebedrag wordt derhalve altijd €120,-.

Indien iemand die ouder is dan zestien maar geen geldig rijbewijs heeft een bromfiets heeft bestuurd, maakt die persoon zich schuldig aan feit K 055, een overtreding van artikel 107 eerste lid WVW 1994. In dit geval bepaalt het OM in beginsel per geval de hoogte van de strafbeschikking. De politie kan voor dit feit dus niet zelfstandig een sanctie opleggen. Er staat derhalve ook geen sanctiebedrag genoemd in de Tekstenbundel en het Feitenboekje. De ‘Richtlijn voor strafvordering feitgecodeerde misdrijven en overtredingen’ wordt in deze gevallen door het OM aangehouden als richtlijn om de sanctie te bepalen. Daarin is te lezen dat bij een eerste overtreding een geldboete van € 240,- wordt opgelegd.
Een persoon onder de zestien jaar kan zich niet aan dit feit schuldig maken, omdat personen onder de zestien nog niet in het bezit kunnen zijn van een rijbewijs.

Indien een persoon jonger dan achttien jaar een motorrijtuig heeft bestuurd van de rijbewijscategorie A1, B, E bij B, C1 of E bij C1 – bijvoorbeeld een personenauto – dan maak diegene zich schuldig aan feitcode K 065 e. Ook dat is een OM-feit. De politie kan daar niet zelfstandig een sanctie voor opleggen. Volgens de geldende richtlijnen wordt bij de eerste overtreding door het OM een sanctie opgelegd van €340,-. Dit bedrag wordt WEL gehalveerd wanneer de persoon onder de zestien jaar is. Dat is te lezen in hoofdstuk 1.2 van de Richtlijn:
“Parallel aan hetgeen in de Wahv is vastgelegd, geldt dat ten aanzien van minderjarigen van 12 tot 16 jaar de vastgestelde tarieven worden gehalveerd met een afronding op hele Euro’s naar boven...”

Misschien wel aardig om het fragment in de bron te bekijken over een 14-jarige jongeman die in een auto rijdt. Na minuut 3.30 wordt door oom agent, die zijn wetkennis prima op orde heeft, uitgelegd dat het boetebedrag door het OM wordt bepaald en dat het bedrag gehalveerd wordt. Een wat ouder filmpje, maar nog steeds van toepassing dus.

Bij het besturen van een bromfiets zonder rijbewijs (16- en 17 jarigen) of als minderjarige in een auto rijden, kan in het geval van herhaling van de overtreding ook een rijontzetting worden opgelegd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor het geval iemand zich afvraagt waarom de boete van €240,- voor feit K 055 niet gehalveerd wordt en een boete voor feit K 065 e bij personen onder de zestien wel:

Feit K 055 gaat over het besturen van een bromfiets zonder rijbewijs. Kan alleen worden opgelegd aan personen die wel oud genoeg zijn om een rijbewijs te kunnen halen. Feit K 065 e gaat over het besturen van een motorrijtuig (niet zijnde een bromfiets) onder de achttien jaar en NIET over het besturen van een voertuig zonder rijbewijs. Bij een persoon onder de zestien jaar die zich hieraan schuldig maakt, wordt het bedrag dus gewoon gehalveerd. Het argument "onder de zestien kun je nog geen rijbewijs hebben" is voor feit K 065 e dus helemaal niet relevant. Het gaat om de leeftijd, niet om het al dan niet hebben of kúnnen hebben van een geldig rijbewijs.