Mag ik op een invalide plaats parkeren achter de slagboom gaat alleen open voor leden met sleutelkaart?

Met mooi weer zijn alle plaatsen dichtbij vol en ik loop zeer slecht. Ben niet in bezit van een invalide kaart.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
2.1K

Antwoorden (2)

Dat hangt een beetje af van de verdere situatie. Normaal gesproken mag je niet parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats zonder gehandicaptenparkeerkaart. Nogal logisch. De boetes zijn ook erg duur, ik meen intussen 370 euro (inclusief administratiekosten). Voor terreinen achter een slagboom geldt meestal dat dit wél behoort tot de openbare weg, maar dat de slagboom er slechts is neergezet om praktische redenen, namelijk voor het heffen van het parkeergeld. Ook om praktische redenen geldt voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart dat zij ook in gemeentes waar kaarthouders geen parkeergeld hoeven te betalen, dat wél moeten doen wanneer het gaat om zo'n terrein achter een slagboom of om een parkeergarage trouwens, al is dat een andere discussie (lekker handig ook als je vanwege je handicap niet op dat knopje kunt drukken bij zo'n slagboom zodat je heel het terrein niet op komt, zoals bijvoorbeeld bij veel ziekenhuizen het geval is. Eén van mijn persoonlijke ergernissen..)

In dit geval heb je het over een sleutelkaart die alleen door leden gebruikt kan worden. Mogelijk is het dan geen openbare weg, maar dat kunnen we uit deze informatie niet opmaken. De vraag zou zijn wat het dan wél is, en als het gaat om privéterrein dat door echt alleen toegankelijk is voor een specifieke groep mensen, kan het zijn dat toestemming van de eigenaar van het terrein voldoende is. Al is het dan wel de vraag waarom iemand er E6 borden neerzet; er kan immers ook voor een fantasiebord gekozen worden met bijvoorbeeld de tekst 'mindervaliden' waarbij het duidelijk is waarvoor de plaatsen bedoeld zijn, maar dat het ook geen officiële gehandicaptenparkeerplaatsen zijn.

Kortom: je zou het na moeten vragen. De gegeven informatie geeft niet voldoende informatie voor een definitief antwoord door ons.

Een andere vraag zou zijn of u niet voldoet aan de criteria voor een gehandicaptenparkeerkaart. Voor bestuurders zijn die criteria aanmerkelijk minder streng dan voor passagiers: wanneer je niet in staat bent om - met de gangbare hulpmiddelen - minstens 100 meter te lopen, kom je er al voor in aanmerking.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
"wanneer je niet in staat bent om - met de gangbare hulpmiddelen - minstens 100 meter te lopen, kom je er al voor in aanmerking." Dat geldt alleen als die beperking minstens 6 maanden duurt. Ik heb in mijn familie diverse tantes met een nieuwe heup, die allemaal een paar maanden heel slecht ter been zijn geweest na de operatie maar geen recht hadden op een (tijdelijke) gehandicaptenkaart.
Heel simpel: als het om een openbaar terrein gaat én er staat een officieel bord (bord E6: Gehandicaptenparkeerplaats) dan mag het wettelijk gezien niet !

Is het privé terrein, dan beslist de eigenaar van het terrein daarover.
Maar met een bord op die plek maakt hij wel duidelijk hoe zijn mening daarover is, dus ook dan: mag niet !

En dan is er nog het goede fatsoen, dat schrijft ook voor dat je daar niet onterecht mag parkeren.

Toegevoegd na 3 uur:
Even ter nuancering van mijn laatste opmerking: u schrijft dat u slecht ter been bent. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of u het goede fatsoen zou schenden door daar te parkeren. Dat kunt u beter zelf beoordelen.