Hoe stel je een buitenlander aansprakelijk voor schade aan je fiets?

Beste mensen,

Ik vraag me af na een gebeurtenis en schade aan mijn fiets hoe je een Engelse aansprakelijk had kunnen stellen?

Als een engelse vrouw door haar toedoen een verkeersongeluk veroorzaakt en ik heb schade aan mijn fiets hoe gaat dat dan in zn werk?

Ik heb haar laten gaan omdat het geen grote schade was dan alleen een kapotte as van de trapper, omdat ik viel.

Het lijkt mij bijzonder moeilijk verhaal te krijgen in dit geval. Bij een auto ongeluk kan je de politie erbij halen, maar in dit geval is het anders.

Ik stel me zo voor dat je maar af moet wachten op de eerlijkheid van de buitenlander als die weer terug is in eigen land en misschien daar nog een aansprakelijkheidsverzekering heeft met eigen risico.

Ze zou een reisverzekering gehad kunnen hebben, maar ik kan me zo indenken dat die verzekeringn wil dat ze verhaalt bij haar wa verzekerin in Engeland.

Klopt het wat ik denk en dat het een enorme toer zou zijn geworden?

gr Gonna

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik vraag het dus niet in geval schade met auto's, maar in dit geval met geringe schade aan mijn fiets (40 euro)

9 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Meestal levert dat geen problemen op. Het gaat vaak wel goed als beide partijen een Europees Schadeformulier invullen. Zo'n formulier hoort in elke auto te liggen, ligt ook in een huurauto.

Zie bronnen voor meer info

Toegevoegd na 51 minuten:
Bij schade tussen fietsers onderling is het niet anders dan wanneer je een ongelukt hebt met een fietser uit het eigen land.

Als de tegenpartij een aansprakelijkheidsverzekering heeft, kan die de schade uitkeren. Is degene niet verzekerd, dan moet de persoon het zelf betalen.

Zowel bij een Nederlander als een buitenlander zul je dus moeten afspreken hoe de schade wordt vergoed, en contactgegevens met elkaar uitwisselen.

Dat zal moeten gaan op goed vertrouwen. Zowel een Nederlander als een buitenlander kan jou belazeren en niks meer van zich laten horen. In beide gevallen kun je weinig beginnen. Als je door een Nederlandse zwerver wordt aangefiets kun je net zo goed fluiten naar vergoeding.