Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stoppen voor een zebrapad?

Als je bent gestopt voor een zebrapad omdat iemand wilde oversteken en ze heeft jou weggedeelte gehad mag je dan al oprijden of moet je wachten totdat ze de gehele weg is overgestoken?
Dit vraag ik naar aanleiding van een voorval vandaag dat ik dus stopte en de persoon stak over, toen ze het gedeelte van de weg waar ik stond was gepasseerd reed ik al aan maar die persoon bedacht zich en draaide ineens om en liep weer terug.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hier op deze site vind je alles over zebrapad(en), ook de uitzonderingen en tips voor bestuurders ( over jouw vraag ).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou zeggen dat je moet wachten tot iemand het hele zebrapad is overgestoken. Ik weet niet precies wat de regels hiervoor zijn, maar uit ervaring weet ik dat het erg schrikken is als een auto ineens achter je langs optrekt. Ik heb het hier nu wel over een zebrapad zonder 'stoepje' in het midden om de weghelften te scheiden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat bedoel ik ook zonder een vluchtheuvel in het midden
Als iemand aan geeft dat ze van de VOP gebruik wil maken,enkel door er voor te gaan staan wachten,behoor je haar/hem gelegenheid te geven om over te steken. Zolang ze zich op de VOP bevindt,behoor je te wachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra de persoon de weghelft voorbij is waar jij gebruik van maakt mag je beginnen met de route te vervolgen,zelfs bij een rijexamen zul je er mee slagen.
(zo is mijn ervaring ). je hebt dan in ieder geval een ongehinderde doorgang verleend.
Wel is het zo dat een en ander voorzichtig dient te gebeuren omdat de overstekende altijd ongehinderd zijn gang moet kunnen gaan ook als deze zich bedenkt en omdraait.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tip voor bestuurders
Wacht met wegrijden als de voetgangers uw WEGHELFT zijn overgestoken. Voetgangers voelen zich opgejaagd als u vlak achter hun langsrijdt. Houd er rekening mee dat een voetganger iets laat vallen en een paar stappen terug doet. Ook kan een voetganger van mening veranderen en teruglopen. En pas extra op met kinderen.

Je hoeft dus niet te wachten met doorrijden tot dat een voetganger geheel is overgestoken. Maar als je een voetganger aanrijdt op een zebra, ben je schuldig. Dus gewoon oppassen geblazen en blijf heer in het verkeer. (Toby Rix, weet je nog?)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je eerder optrekt dan de persoon al aan de overkant is, wordt gekenmerkt als bedreigend. Het is dus gepast om te wachten tot persoon geheel overgestoken is!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding