Is het strafbaar om als slachtoffer na een aanrijding door te rijden?

Ik weet dat je als veroorzaker van een ongeval bij het doorrijden een misdrijf pleegt. Maar stel dat je als slachtoffer dit doet, is dat ook strafbaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
Antoni
9 jaar geleden
Lang niet altijd is duidelijk wie nu precies de veroorzaker en wie het slachtoffer is van een aanrijding. Een aanrijding kan meerdere oorzaken of veroorzakers tegelijk hebben. Doorrijden lijkt mij daarom in alle gevallen onverstandig.

Antwoorden (1)

Ja, als er sprake is van letsel en/of schade. Artikel 7 van de Wegenverkeerswet heeft het namelijk over niet alleen de veroorzaker, maar ook de betrokkene bij zo'n ongeval:

-------------------------------------
Artikel 7

1.
Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;

b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.
----------------------------------------
Dat geldt trouwens niet als je je identiteit voldoende kenbaar hebt gemaakt:
---------------------------------
2.
Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.
------------------------------------

Dus stel dat iemand jou aanrijdt en die persoon belandt daardoor in de sloot (=hulpeloze toestand) terwijl jij geen letsel hebt, dan mag je er niet zomaar vandoor gaan. Hetzelfde geldt voor letsel en schade: je moet het immers samen afhandelen. Als jij wordt aangereden, wil dat nog niet zeggen dat jij geen schuld hebt. Maar ook moet je de ander (of bij ernstiger ongevallen de politie) de kans geven om zelf te zien wat jouw schade is, bijvoorbeeld. Anders zou je achteraf - als jij wel zijn gegevens hebt opgeschreven - van alles kunnen claimen. Alleen kun jij dan niet bewijzen dat je daadwerkelijk die schade hebt opgelopen door dat ongeval, en kan die ander niet bewijzen dat het niet zo is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is natuurlijk verre van verstandig en asociaal om ook als 'slachtoffer' door te rijden. Maar als ik dit wetsartikel goed lees is alleen de stichter van het ongeval verboden de plaats vh ongeval te verlaten. Je moet lezen wat er als toevoeging staat namelijk bij a. , aangezien Artikel 7.1 eindigt met (..indien:) Als de stichter van het ongeval in hulpeloze toestand of letsel heeft opgelopen dien je te helpen en hulpdiensten in te roepen. Maar die verplichting heb je ook als je iemand zo aantreft op straat. Het claimen van schade bij de verzekering is een eigen verantwoordelijkheid en geen verplichting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me dat een slachtoffer die plicht ook heeft. + Al was het maar omdat de veroorzaker ook schade kan hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En aangezien het lang niet altijd duidelijk is wie de echte veroorzaker is. Het kan best zijn dat jij denkt het slachtoffer te zijn terwijl je door jouw gedragingen de eigenlijke veroorzaker bent en niet degene die tegen je aan is gereden. Vandaar dat er in de wet wordt gesproken over betrokkenen. Wie de veroorzaker/schuldige is kan pas worden bepaald na onderzoek van het ongeval...