Een ambulance in Nederland heeft geen sirene maar een 2-tonige hoorn, vroeger (overgangsregeling tot 1 maart 2014) had een ambulance een 3-tonige hoorn

De 3-tonige hoorn had de tonen c - e - g - e
De 2-tonige hoorn heeft tonene van 375 Hz 500 Hz
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Je was me net één minuutje voor... ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zodat alles hetzelfde wordt. Er is gekeken naar hoe goed het geluid doordringt in auto's e.d.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@bloodrednour
Vroeger was een ambulance geen voorrangsvoertuig en was het dus logisch dat ze een andere sirene hadden. Toen de ambulances juist wel voorrangsvoertuigen werden was het voor de herkenbaarheid van dergelijke voertuigen handig als die allemaal hetzelfde zouden klinken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@iHave Nu lijkt het net of die twee dingen dicht bij elkaar liggen, maar volgens mij is een ambulance al zolang als ik leef een voorrangsvoertuig. En dat ze hetzelfde moeten klinken pas dit jaar voor alle voertuigen. Of bedoel je het anders dan dat ik het lees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zat meer te denken aan de oorsprong van het verschil, maar het staat er nu inderdaad wat meer samengenomen dan de bedoeling was.
Een ambulance heeft één sirene die drie tonen voortbrengt. Die ene sirene wordt de drietonige hoorn genoemd.

Overigens wordt de drietonige hoorn geleidelijk uitgefaseerd. Alle nieuwe ambulances worden voorzien van een tweetonige hoorn. Vanaf 2015 zal de drietonige hoorn niet meer klinken.

Cryofiel