Wie heeft welke rijbaankeuze op de Velperbroek rotonde?

Als je het velperbroek circuit vanuit Duiven oprijdt heb je de keuze uit 3 banen. (zie link). De rechterbaan is alleen voor rechtsafslaand verkeer naar de N348. Bij de middelste baan staat een pijl voor rechtdoor en rechtsaf richting de (2e rijbaan van) de N348 en bij de linkerbaan staat een pijl voor rechtdoor. Het gaat mij om deze laatste 2 banen bij het stoplicht (de linker en de middelste).

De middelste en de linkerbaan bij het stoplicht hebben op de rotonde de keuze uit 3 banen. De rechterbaan op de rotonde is altijd voor de middelste bij het stoplicht en de linkerbaan op de rotonde is altijd voor de linkerbaan bij het stoplicht. Nu blijft op de rotonde de middelste baan nog over. Voor wie is deze baan? Voor de linkerbaan bij het stoplicht of voor de middelste baan bij het stoplicht? Of is deze beschikbaar voor beide?

Ik ging er vanuit dat de middelste baan bij het stoplicht de keuze had tussen rechtsaf richting de N348 of rechtdoor richting de eerstvolgende afslag. Deze middelste baan voor het stoplicht zou dan niet de middelste baan op de rotonde mogen nemen. Ik stond bij het stoplicht helemaal links voorgesorteerd en wilde op de rotonde de middelste baan pakken in de veronderstelling dat ik de baankeuze had. De automobilist naast mij wilde ook de middelste baan pakken met een bijna botsing tot gevolg.

Nu dus de vraag: Wie heeft welke baankeuze?

(https://www.google.nl/maps/search/rotonde+Velperbroek+arnhem/@51.9818697,5.9808894,117m/data=!3m1!1e3?hl=nl)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
5.6K

Het beste antwoord

De truc van dit soort pleinen is goed voorsorteren.

De banen lopen namelijk als spiralen naar buiten, waarbij er telkens een stukje na het stoplicht van binnen een baantje bijkomt. Sta je voor het stoplicht dus links en blijf je je rijbaan volgen (wat het normale uitgangspunt dient te zijn) dan kom je vanzelf op de middelste rijstrook uit. Alleen iemand die echt nog een stukje verder moet zijn zal dan vanuit het midden weer een strookje naar links opschuiven.

Hier hadden we vroeger ook zo'n spiraalrotonde. Je zag altijd dat de locals (b.v. in de ochtendspits) goed voorsorteerde en vanzelf goed uitkwamen terwijl de mensen die onbekend waren van baan gingen wisselen en het goed bedachte systeem in de war gooide. Die situatie bestaat hier echter niet meer, waarschijnlijk vanwege het hoge aantal ongelukjes.

In geval van een ongeval zou de andere aansprakelijk zijn omdat die van rijbaan wisselde (kijk maar naar de strepen) terwijl dat niet kon, maar gelukkig kan je in die situaties meestal veilig naar links uitwijken om een botsing te voorkomen.

Dus
links ==> middelste baan op de rotonde
midden ==> rechterbaan op de rotonde / linkerbaan op de afrit
rechts ==> rechterbaan op de afrit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik redeneerde vanaf het plein, niet vanaf de oprit

Andere antwoorden (2)

Ga er van uit dat als je naar Westervoort en/of Presikhaaf wilt dat je de meest linkse baan pakt. Als je de A12 weer op wilt en/of naar Velp pak je de middelste baan en als je de N348 op wilt pak je de rechtse baan. Dit is geen wet van meden en perzen maar wel de veiligste keuze. mocht je in botsing komen met de auto in de baan rechts van je heb je waarschijnlijk pech want dat is verkeer van rechts. anderzijds mag je niet van baan veranderen als je daardoor het andere verkeer hindert of in gevaar brengt en dat geld dus ook voor de automobilist die van de rechtse baan naar de middelste wil. Ik denk dat de rechter de uitspraak zal doen dat ieder voor eigen schade opdraait.
10 jaar geleden
er is geen baan over, je heb 3 banen waarvan de meest rechtse voor rechtsaf a348 en rechtdoor naar Velp, de middelste is voor de baan in het midden voor weer a12 op en de pleyroute en de linker gewoon links voor pleyroute of weer de a12 op richting Zevenaar, als je gewoon de baan volgt kom je altijd goed uit maar zorg wel dat je bij oprijden van de rotonde goed op de borden gekeken heb dat je start in de goed baan en hoef je nooit te wisselen. Ik rij daar dagelijks en zie regelmatig dat linkerbaan rijders na het midden gaan maar je moet gewoon je baan volgen en pas naar links gaan als er ruimte is