Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer moet ik mijn autoverzekering aanpassen?

Van anderen hoor ik dat men afhankelijk van de ouderdom van de auto over gaat van allriks naar een lager niveau tot uitsluitend WA. Op welk moment moet ik aanpassen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
508
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij iedere verzekering moet je voor jezelf afwegen wat het risiko is en wat het kost. Als je een nieuwe auto koppt van 15000 euro en hij raakt total loss of wordt gestolen na een week dan moet je 15000 euro hebben voor een nieuwe . Ofwel je bent 15000 euro kwijt. Het risiko op verlies kun je afkopen voor 500 euro per jaar. Voor het eerste jaar is het duidelijk dat dit verstandig is. Na een paar jaar is je auto weinig meer waard. Bijvoorbeeld na 10 jaar 1500 euro. Als je dan nog steeds 500 euro betaald dan is de verhouding zoek. Wat belangrijk is is dat je de waarde van verlies op een gegeven moment zelf kunt dragen. Daar komt natuurlijk bij wat voor een bestuurder je bent. Als je veel schades rijdt dan kun je hem langer all risk verzekeren. Maar als je een voorzichtige rijder bent dan zou je na 4-5 jaar over kunnen stappen naar wa plus waarbij de auto dus verzekerd blijft tegen diefstal en joy rijden, maar niet meer tegen schades veroorzaakt door uzelf. De meeste mensen houden de verzekering hierop omdat je maar iets meer betaald tov wa.
paulus811
10 jaar geleden
Sander, dit lijkt me een prima antwoord.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat bepaal je helemaal zelf. Bij all risks krijg je ook schade die je zelf veroorzaakt aan je eigen auto vergoedt, bij wa niet. Als de auto al wat ouder is, is het de vraag of hij die dure verzekering nog wel waard is. En da's natuurlijk subjectief. Een flinke deuk in een auto die 7 jaar oud is, is minder erg dan in eentje die je 4 weken geleden hebt gekocht, of niet? Bij de eerstgenoemde zou ik minder de neiging hebben er wat aan te laten doen.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
sorry had mijn antwoord als reactie gegeven, bedankt Paulus

Bij iedere verzekering moet je voor jezelf afwegen wat het risiko is en wat het kost. Als je een nieuwe auto koppt van 15000 euro en hij raakt total loss of wordt gestolen na een week dan moet je 15000 euro hebben voor een nieuwe . Ofwel je bent 15000 euro kwijt. Het risiko op verlies kun je afkopen voor 500 euro per jaar. Voor het eerste jaar is het duidelijk dat dit verstandig is.

Na een paar jaar is je auto weinig meer waard. Bijvoorbeeld na 10 jaar 1500 euro. Als je dan nog steeds 500 euro betaald dan is de verhouding zoek.

Wat belangrijk is is dat je de waarde van verlies op een gegeven moment zelf kunt dragen.

Daar komt natuurlijk bij wat voor een bestuurder je bent. Als je veel schades rijdt dan kun je hem langer all risk verzekeren. Maar als je een voorzichtige rijder bent dan zou je na 4-5 jaar over kunnen stappen naar wa plus waarbij de auto dus verzekerd blijft tegen diefstal en joy rijden, maar niet meer tegen schades veroorzaakt door uzelf. De meeste mensen houden de verzekering hierop omdat je maar iets meer betaald tov wa.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding