Mag ik met de trekker rijden? (bv naar school of de winkel)

Beste,

Ik ben pas 16 geworden en mijn vader heeft een trekker (IHC 423).
Nu heb ik op verschillende plekken geïnformeerd of ik hier nu mee mag rijden zonder rijbewijs te hebben of niet.
Eigenlijk werd er steeds iets anders gezegd. De ene zei ja dit mag en de ander zei weer van niet.

Nu heb ik op de site van rijksoverheid het volgende zien staan:

"Om op een tractor of trekker te mogen rijden, heeft u geen rijbewijs nodig. Ben je 16 of 17 en heb je een baan waarbij je op een trekker rijdt? Dan heb je wel een trekkerrijbewijs jeugdigen nodig."

Hier maak ik dus uit op dat zolang je de trekker niet gebruikt voor werkzaamheden bij een bedrijf je geen rijbewijs nodig hebt om hiermee de weg op te gaan.

Ik vind dit dus een beetje verwarrend en zou nu dus is graag een duidelijk antwoord hebben of het nu mag of niet want ik zit niet op een boete te wachten.

Dus: Heb ik een rijbewijs nodig voor de trekker als ik hiermee de weg op wil (op 16 jarige leeftijd)? (bijvoorbeeld om boodschappen te halen, keertje naar school etc.)

Toegevoegd na 48 minuten:
Dit heb ik nu weer op de site van 2todrive gevonden:

"Ben je 16- of 17 jaar en verricht je (betaalde) arbeid met de trekker? Dan heb je het zogenaamde trekkercertificaat nodig. Ben je 16- of 17 jaar en verricht je geen (betaalde) arbeid? Dan mag je zonder enig (rij)bewijs een tractor besturen."

Toch vreemd dat elke bron wat anders zegt. Beetje vreemd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
3.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
je mag niet op de openbare weg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag niet met een tractor op straat rijden als je even een boodschap moet doen .
Of je moet andere diesel gaan tanken !

Het beste antwoord

Vanaf 2015 moet je in bezit zijn van een trekkerrijbewijs, voor die tijd moet je in bezit zijn van een trekkercertificaat als je met de trekker de openbare weg op wilt. Als je dat haalt voor 2015 dan mag je je trekkercertificaat omwisselen voor een trekkerrijbewijs zonder examen hiervoor te hoeven doen. Het is dus verstandig je trekkercertificaat voor 2015 te halen, aangezien deze opleiding veel makkelijker is en waarschijnlijk goedkoper.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een trekkerrijbewijs (Certificaat voor vakbekwaamheid) is in Nederland voor jongeren tussen de 16 en 18 jaar verplicht om met een trekker op de openbare weg te mogen rijden. Op eigen erf mag men ook zonder rijbewijs een tractor besturen. Vanaf 18 jaar is geen trekkerrijbewijs meer nodig.

Zie de bron, (Wikipedia)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2013/6/Alleen-nog-met-rijbewijs-op-de-tractor-1285035W/
Dan heb je (nog geen, maar dat komt er waarschijnlijk wel aan) geen trekkerrijbewijs nodig. Dat rijbewijs (vakbekwaamheidscertificaat) heb je nodig als je als 16/17 jarige arbeid wil verrichten met behulp van dergelijke voertuigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit klopt, plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar je mag er toch niet de openbare weg mee op zonder rijbewijs?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle,dat mag dus wel (dat gaat in 2015 trouwens veranderen),
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De openbare weg op met een tractor naar school terwijl je voor een bromfiets een rijbewijs nodig hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jeps ,(raar maar waar) vroeger mocht je ook al eerder je vliegbrevet halen dan dat je mocht autorijden.