Wat voor rijbewijs is nodig om op een 4 wiel quad te rijden?

Ik zou graag een quad willen met kenteken en dat je op de openbare weg mag rijden, kan dit met een autorijbewijs? En welke grootte raden jullie eventueel aan? 400 cc is zat denk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
25.6K

Antwoorden (1)

Een quad is een voertuig met 3 of 4 wielen zonder carrosserie. Er zijn 5 soorten quads. Welke verkeersregels er gelden, hangt af van wat voor soort quad het is.
Soorten quads
De maximumsnelheid, het gewicht en het maximum vermogen bepalen de soort quad. De soorten quads zijn:
de quad die niet goedgekeurd is voor het gebruik van de openbare weg;
de quad die is goedgekeurd als bromfiets;
de quad die is goedgekeurd als driewielig motorrijtuig;
de (zware) quad die is goedgekeurd als personenauto;
de (zware) quad die is goedgekeurd als bedrijfsauto.
Verkeersregels quad
Met een quad die wettelijk wordt gezien als bromfiets moet u zich houden aan de verkeersregels voor bromfietsers.
Ziet de wet een quad als driewielig motorvoertuig, personenauto of bedrijfsauto? Dan moet u zich houden aan de verkeersregels voor automobilisten.
Quad goedgekeurd als bromfiets
Als u een quad wilt besturen, moet u voldoen aan dezelfde regels die voor normale bromfietsen gelden:
u moet minimaal 16 jaar zijn;
u moet een bromfietsrijbewijs hebben;
u draagt een helm;
uw quad heeft een kenteken.
Quad goedgekeurd als driewielig motorrijtuig
Om op een quad goedgekeurd als driewielig motorvoertuig te mogen rijden, moet u:
minimaal 18 jaar oud zijn;
een rijbewijs B hebben;
een helm dragen. Dit geldt niet als de quad veiligheidsgordels heeft;
een quad met een kenteken hebben.
Nieuwe regels rijbewijs driewielig motorrijtuig
Sins 19 januari 2013 gelden nieuwe regels voor het rijbewijs voor driewielige motorvoertuigen.
Wilt u op een gemotoriseerde driewieler rijden met een maximumvermogen van 15 kilowatt (kW)? Dan moet u rijbewijs A1 hebben.
Wilt u op een gemotoriseerde driewieler rijden met een vermogen van meer dan 15 kW? Dan moet u rijbewijs A hebben.
Heeft u voor 19 januari 2013 uw rijbewijs B gehaald? Dan mag u hiermee op een driewielig motorvoertuig blijven rijden.
Quad goedgekeurd als personenauto
Om op een quad goedgekeurd als personenauto te mogen rijden, moet u:
minimaal 18 jaar oud zijn;
een rijbewijs B hebben;
veiligheidsgordels dragen;
een quad met een kenteken hebben.
U hoeft geen helm te dragen.
Quad goedgekeurd als bedrijfsauto
Om op een quad goedgekeurd als bedrijfsauto te mogen rijden, moet u:
minimaal 18 jaar oud zijn;
een rijbewijs B of C hebben;
veiligheidsgordels dragen;
een quad met een kenteken hebben.
U hoeft geen helm te dragen.
Regels snelweg in de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke bedankt en als je een quad heb die is gekeurd als auto heb je dus een gordel nodig mag je ook een helm op en geen gordel? Of is gordel dan verplicht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gordels zijn verplicht, een helm niet. Je moet een gordel om en mag een helm op. Dus nee, een helm in plaats van een gordel is niet toegestaan.