Naar welke richting/sector moet ik gaan om Ambulancechauffeur te worden?

Ik wil later ambulancechauffeur worden en ik weet niet naar welke richting/sector ik moet gaan. Alvast Bedankt!

Toegevoegd na 5 uur:
Ik zou daarbij vooral willen weten welke sector namelijk
-Sector Groen/Landbouw
-Sector Zorg en Welzijn
-Sector Economie en
-Sector Techniek. bedankt

Toegevoegd na 5 uur:
Ik zou daarbij vooral willen weten welke sector namelijk
-Sector Groen/Landbouw
-Sector Zorg en Welzijn
-Sector Economie en
-Sector Techniek. bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K
Amadea
10 jaar geleden
Verpleegkunde is ten eerste van belang.

Het beste antwoord

Op deze site http://www.nationaleberoepengids.nl/Ambulancechauffeur staat over de opleidingen voor het beroep van Ambulancechauffeur het volgende:

"Opleidingen tot ambulancechauffeur

Om ambulancechauffeur te worden dient men een rijbewijs B & C te hebben, een diploma in de EHBO, en vervolgens een opleiding in Ambulancezorg te volgen die de specifieke vaardigheden bijleert. In deze opleiding begint men al als ambulancechauffeur te werken, maar met een begeleider naast het stuur die alles in de gaten houdt. Na het succesvol afronden van deze opleiding is het nodig om steeds cursussen te blijven volgen om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in hulpverlening."

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie ook de website http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/5885/functie-eisen.html waar het volgende op staat:

"Ambulancechauffeur

Opleidingseisen

• MBO werk- en denkniveau
• Geldig EHBO-diploma en reanimatiediploma
• Minimaal rijbewijs B

Belangrijke competenties

• Stressbestendig
• Samenwerken
• Communicatief vaardig"

Toegevoegd na 11 minuten:
Kijk voor meer informatie over de (verplichte) opleidingen ook op http://www.academievoorambulancezorg.nl/

Toegevoegd na 20 uur:
Welke sector of richting je kiest, lijkt op basis van deze teksten en de vacatureteksten op verschillende websites niet van belang. Die kan je dus vrij kiezen.

Informeer voor de zekerheid bij de Academie voor Ambulancezorg.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor alle hulp

Andere antwoorden (1)

Als ambulancechauffeur vervoer je patiënten van en naar het ziekenhuis en assisteer je de verpleegkundige die op de ambulance aanwezig is.
Opleiding
Om ambulancechauffeur te worden, moet je volgende opleiding doen.
Opleiding ambulancechauffeur (ACH)
Om toegelaten te worden tot deze opleiding, moet je in het bezit zijn van minimaal een mbo-diploma, een geldig EHBO-diploma en een geldig rijbewijs B, dat eventueel is aangevuld met rijbewijs C of B, E. Verder moet je in dienst zijn bij een ambulancedienst. De ambulancedienst stelt ook de eisen voor bijvoorbeeld een specifiek rijbewijs en zorgt ervoor dat je deze opleiding kan volgen. Tijdens deze opleiding leer je het vervoer van patiënten en zorgverleners zo optimaal mogelijk uit te voeren. Daarnaast leer je om je collega ambulanceverpleegkundigen te assisteren op medisch gebied. Een ambulancechauffeur moet ook goed kunnen samenwerken met andere hulpverleners, zoals politie, de meldkamer ambulancezorg en het RIAGG. De opleiding duurt 6 maanden en bestaat uit totaal 32 lesdagen waarin het vervoerstechnische en het medische aspect van het beroep wordt behandeld. Naast de lesdagen, ben je ongeveer net zo veel tijd kwijt en zelfstudie, tentamens en opdrachten.

Werk
Voor je dienst begint, moet je eerst nagaan welke wegopbrekingen er die dag zijn, want als je met spoed onderweg bent, kan je het je niet veroorloven om vast te komen zitten in het verkeer. Verder verricht je onderhoudswerkzaamheden aan de ambulance en controleer je of alles werkt.

Als ambulancechauffeur kom je, samen met de ambulanceverpleegkundige, vaak als eerste ter plaatse na een melding. Je weet dan vaak niet wat je precies kan verwachten. Als je bent aangekomen bij een patiënt, assisteer je de verpleegkundige bij specifieke medische handelingen die uitgevoerd moeten worden. Bij grote ongelukken moet je in staat zijn zelf de patiënt te controleren. Als de patiënt naar het ziekenhuis vervoerd moet worden, ben je tijdens de rit verantwoordelijk voor de veiligheid en het comfort van de patiënt. Daarnaast houd je de veiligheid van de andere inzittenden van de ambulance en die van het overige verkeer goed in de gaten.

Haal dus minimaal een MBO diploma, welke richting je kiest is niet zo van belang, maar zorg en welzijn lijkt mij wel passend.