Mijn 15 jaar oude Mazda 626 2-liter automaat blijft onder de 60 km/h in D schakelen; wat moet ik doen?

Toegevoegd na 3 uur:
Hij blijft niet alleen bij het optrekken, maar ook daarna voortdurend schakelen wat is te horen en te zien aan de toerenteller die op en neer blijft gaan. Het is afwijkend gedrag van het laatste jaar; de vorige 14 jaar deed hij dit niet. Ik kan het alleen stoppen door sneller te gaan rijden, terug naar S te schakelen of het Hold knopje op de versnellingshandel in te drukken, wat op het dashboard zichtbaar is. Ik heb al enkele deskundigen [garages, ook Mazda en ANWB] gevraagd, maar niemand had er van gehoord.

Toegevoegd na 1 dag:
Twee reacties ontvangen, waarvoor dank! Zelf ook nog wat gegoogled nu ik de naam van het probleem ken: schommelende toerentallen. De oplossingen zijn verversen en/of grondig spoelen van de olie. Hoeveel zin heeft dat na 15 jaar? Daar wordt verschillend over gedacht. Weet iemand een goed adres in Den Haag? Dank!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je ? Dus zeg steeds v 2 nr 3 dat is eigenlijk wel normaal . Dus bij langzaam wegrijden slaat hij de een mogelijk over gaat vrij snel nr 2 en dan aan z'n 3 enz bedoel je dat , dat is normaal . Laat bij een goede garage de olie Vd bak evt bij vullen . Het zou eigenlijk nooit nodig moeten zijn maar ? Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie geen argument waarom dat na 15 jaar geen zin meer zou hebben. De problemen komen voort uit de viscositeit van de verouderde ATF. Adressen staan in de bronvermelding

Antwoorden (1)

Dat klinkt anders als drukverschillen in het labyrint van de bak wat veroorzaakt kan worden door veroudering van de ATF olie. Ververs de olie en het filter of laat de automaat spoelen.