Mag ik met de OV chipkaart reizen van A via B naar C zonder op B uit en in te checken?

Bijvoorbeeld Ik reis van Duivendrecht naar Utrecht stap daar uit ga lekker winkelen (6 uurtjes) en check niet uit en ga vervolgens terug naar Amsterdam Bijlmer ArenA en stap daar uit en check dan uit.

Wat betaal ik dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet. Als je van Duivendrecht via Utrecht naar Amsterdam Bijlmer Arena gaat is dat een 'heen-en-terugreis'.

Je hoeft niet 'tussentijds' uit te checken zolang de trein in dezelfde richting blijft rijden en zolang je niet tussendoor overstapt naar een ander vervoermiddel of een zelfde vervoermiddel van een andere maatschappij.

Als je dus in Maastricht zou inchecken, in Utrecht zou gaan winkelen en vervolgens door zou reizen naar Groningen, hoef je alleen in Groningen uit te checken.

Dat is ook logisch. Stel dat je in Duivendrecht in zou checken, naar Utrecht zou reizen, weer terug zou gaan naar Duivendrecht en daar pas uit zou checken, heb je een gratis reis gemaakt...

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je het doet zoals het hoort

Duivendrecht-Utrecht CS (uitchecken) - euro 5,70
Utrecht CS (inchecken) - Amsterdam Bijlmer Arena - euro 5,40

Bedenk dat de boete in de trein euro 35.- is + de prijs van de reis.
Computoon
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
niet gratis reis: je hebt zwart gereist (of in ieder geval donkergrijs).
Nee dat mag niet want je stapt niet over op dezelfde route, je moet dus op B uit en later weer inchecken. Je betaalt gewoon het enkele reis traject: Duivendrecht-Utrecht en Utrecht-BijlmerArena.
Bronnen: