Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen massagoederen en stukgoederen?

Ik ben bezig met cijfers van de Rotterdamse haven in een werkstuk te verwerken. Op deze site vond ik een heel handig overzicht van alle goederen: http://www.portofrotterdam.com/nl/Over-de-haven/havenstatistieken/Documents/overslag_ned_4e_kwart._2011.pdf Maar nu weet ik het verschil tussen massagoederen en stukgoederen niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
9.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit zijn vaste stoffen (zand, graan, ertsen) of vloeistoffen (b.v. olie) die grote hoeveelheden worden vervoerd in bulkcarriers of tankers. Droge en natte bulk worden daarom wel massagoederen genoemd.

Stukgoederen
Goederen die in dozen, zakken of balen zijn verpakt. Dit type vervoer komt steeds minder voor tegenwoordig. Steeds meer goederen worden in een container vervoerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt het letterlijk zo zien:
Goederen die per stuk verkocht of gekocht kunnen worden zijn stukgoederen. Goederen die je in grote hoeveelheden verkoopt of koopt zijn massagoederen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antraciet kan ik ook per blok / kilo kopen toch blijft het (bulk) massagoed.
Het onderscheid is afkomstig uit kostprijsboekhouding.

Bedrijven hebben als hoofddoel 'winst te maken' en om dat te berekenen, wordt een boekhoudsysteem gebruikt dat uiteindelijk een exploitatierekening geeft.

Hierbij is de eigenheid van elk bedrijf anders. Met massagoederen wordt altijd verwezen naar een productieproces dat continu is en waarbij alle goederen eigenlijk geen afwijkingen ten opzicht van elkaar vertonen. Dus eigenlijk ook Coca-cola flesjes en alles van PMD en dergelijke. De reden tot dit onderscheid, is dat de kosten analytisch eerst via kostendragers (bijv. productieafdeling; bureaus; directie; magazijn) worden toegewezen om uiteindelijk op kostenplaatsen terecht te komen (in analytische resulaten dikwijls klasse 89.X) en dat is een heel andere werkwijze bij stukproductie dan bij massaproductie.

Niet alleen zijn de 'fabrieken' anders bij stukproductie als bij massaproductie, maar ook het transportsysteem is op die wijze een eigen bestaansgeschiedenis gaan leiden. Op http://www.vlaamsezeehavens.be/3_w4.html vind je een mooie historiek omtrent de Belgische Zeehavens en je begrijpt uit voorgaande dat containers zowel massaproducten als stukgoederen kunnen bevatten. Je kunt immers 'een container elektronisch materiaal' uit China kopen als een lot, maar toch blijven dat dan stukgoederen voor het producerende bedrijf.

Nu kom je op het gewijzigde begrip echter uit dat dient voor bijv. Zeebrugge:

Als je de haven bezoekt, zullen je 'grote werkgebieden' opvallen: Roro-terminals hebt waar men op- en af rijdt (Roll On Roll Off), vloeibare overslag als Gasterminal, klassieke kranen van 115 en 125 meter die nog niet hoog genoeg waren voor het nieuwste grootste containerschip Marco Polo twee weken geleden.

Hier komt de naam 'bulk' (zoals 'balken' stapelen) op de proppen en zowel vloeibare bulk en dat verwijst wel naar containertransport. En de grote containerschepen worden onder vaste bulk gerekend.

De bijgevoegde tekst maakt dan 'de statistische logica in zeehaventermen' verder duidelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding