Hoe kan een bijrijder in een auto met automatische transmissie de auto het beste stopzetten als de chauffeur onwel wordt?

Ik denk bijv. aan contactsleutel omdraaien, of hendel in Parkeer-, of Neutraalstand? Of is er een andere manier? Er is tussen chauffeur en bijrijder geen handrem,

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In verreweg de meeste (zo niet alle) gevallen zit de rem wèl gewoon tussen de chauffeur en de bijrijder. Maar laten we even van het hoogst onwaarschijnlijke geval uitgaan dat de handrem inderdaad niet beschikbaar is voor de bijrijder. (Volgens mij is het een vereiste vanaf een bepaald bouwjaar, ik denk vanaf 1945 ofzo... Maar goed.) Als je de contactsleutel omdraait, is er een kans dat het stuur in het stuurslot schiet (afhankelijk van hoever je terug draait en van de ouderdom en type van de auto). Daar moet je dus voorzichtig mee zijn. De neutraal = de vrij. Als je hem in neutraal zet, heeft de auto weinig weerstand (vnl. de luchtweerstand blijft over); en dan kan je nog makkelijk honderden meters doorrijden als je op de snelweg zit. Wat dus overblijft (betere keuze) is de P-, de R- of een lagere stand. Moderne automaten weigeren de achteruit te activeren als je vooruit gaat (of boven een bepaalde snelheid, zoals 2 km/h). De P is een mechanisch slot. Dat slot werkt echter alleen als je zo goed als stil staat. Rijdt je 80, dan werkt dat slot totaal niet of gaat zelfs stuk (afhankelijk van het type automaat). Als de auto in een hogere versnelling zit dan de 1, is het in eerste instantie m.i. daarom het waarschijnlijkst dat het het beste is om de auto eerst in de 1 te zetten. Dan remt ie flink af op de motor. Als ie eenmaal flink is afgeremd, zal je toch de sleutel linksom moeten draaien. Maar houdt hem wel op contact, anders kan ie dus in 't stuurslot schieten. Als laatste kan je onder het stuur schieten om met de hand het rempedaal in te drukken, maar het is de vraag of je daar plaats (en tijd) voor hebt. In de praktijk zal het waarschijnlijk neerkomen op: in de 1 zetten, sleutel linksom, en de auto in de berm of tegen de vangrail afremmen. Is er geen geschikte berm of vangrail, dan blijft waarschijnlijk alleen over: uitglijden en rond de 5 km/h de P eens proberen, of toch onder het stuur duiken om de rem met de hand in te drukken. Heb je wel een handrem: dan: in 1, handrem aantrekken, sleutel linksom, in P bij voldoende lage snelheid.

De automatische versnelling in neutraal en de handrem aantrekken en de auto stopt.

Veel moderne automaten hebben een + en een - stand. Door telkens een versnelling terug te gaan, kun je de auto stapsgewijs in een lagere versnelling zetten en zo de auto afremmen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100