Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ze weten dat auto's zuiniger zijn als ze 130 rijden waarom maken ze dan niet alle snelwegen 130 ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je veronderstelling is onjuist. Auto's met een verbruiksmeter geven dato ook duidelijk aan: als ik met mijn eco-auto 10 km/h harder rijd boven de 90 km/h, kost dat mij 1 liter per 100 km. extra.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn auto rijdt nog altijd het zuinigst als ik langzamer rijd.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geldt dat langzamer is zuiniger ook bij snelheden (ruim) onder de 90 km/u? (Ik ben het er wel mee eens dat 130 minder zuinig is dan 120, maar 45 is niet zuiniger dan 90, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja adriek maar je kunt niet voortaan alle woonwijken met 90 km maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, Adriek. De traagste snelheid in de hoogste versnelling is het zuinigst. Bij mij 65km/u in 5de.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe harder, hoe meer brandstof. Dit loopt logaritmisch op en heeft te maken met de toenemende luchtweerstand. Mooier kunnen we het niet maken. Meer snelheid is meer brandstof, basta Als je er goed over nadenkt is de 130 maatregel een wet waar niemand baat bij heeft. Niemand, er zijn alleen maar nadelen aan verbonden en het levert niemand (behalve misschien pompstations) werkelijk voordeel op. En ik vind 2 minuten tijdwinst niet mee tellen. Deze wet is geen rationele beslissing geweest maar het gevolg van een paar schreeuwers.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Omdat deze veronderstelling niet klopt.
Buiten het feit dat het verschilt per auto zijn de meeste auto's het zuinigst als ze 90 rijden.
De maximum snelheid is dan ook niet relevant. Je kan er immers voor kiezen op snelwegen met het vrachtverkeer mee te rijden om zuiniger uit te zijn.

Belangrijke redenen om de snelheid op buitenwegen niet aan te passen van 80 naar 90 zijn:
* veiligheid (langere remweg)
* geluidsoverlast (meer decibel productie)

En ondanks het feit dat dit ontkent wordt vind de overheid het niet erg als auto's meer verbruiken want dat levert allemaal extra geld op. 70% van de benzine prijs is immers accijns en btw
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Klopt niet. Je gaat uit van een veronderstelling die niet bewezen is.
Sneller rijden is meer energie. Meer energie is meer verbruik, daar kom je niet om heen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer energie, maar minder tijd. Daarom ben ik van mening dat het evenveel verbruikt (als je constante snelheid rijdt) Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het verbruik wordt in liter/100 km. berekend, niet in liter/tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid. Dus zijn er naarmate je sneller gaat meer verliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+mendelson
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stationair draaiende motor heeft het laagste verbruik, zodra je het gaspedaal intrapt schiet het verbruik omhoog, bij een bepaald aantal toeren heeft een motor een maximaal haalbare vermogen uit 1 liter brandstof en verbruikt hij dus minder dan bij een toerental dan iets hoger of lager ligt dan dat toerental.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel, zoals ik al zei; ''ben ik van mening''.
Het is gewoon mijn mening ;) Meer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is niet feitelijk: ''waarom maken ze niet alle snelwegen 130'' is een meningsvraag. Het antwoord waar ik op reageer bevat de zin: ''Sneller rijden is meer energie. Meer energie is meer verbruik'' Er staat niet dat dit een feit is. Mijn toevoeging is een mening (dat zet ik er ook neer) Heel deze ''discussie'' (mijn eerste reactie) is dus geen feitelijke discussie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ytje, er is geen feitelijk verband tussen verbruik in liters per kilometer en de tijd die je er over doet. We hebben nu eenmaal de afspraak dat we verbruik meten (liters per kilometer) zonder de tijd daar in te betrekken. Overigens verbruikt een stationair draaiende motor (theodbn) van een stilstaande auto onwijs veel liters per kilometer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van een stilstaande auto wel, een rollende auto niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, klopt, maar stationair is niet bedoeld om de auto te laten rollen. Het was overigens maar een opmerking, zeker geen kritiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stilstaand draaiende auto heeft een verbruik van oneindig liters per 100km.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heeft Beton een auto die tegen alle natuurkundige wetten in gaat. Bijzonder. Geeft hij soms benzine af als je stilstaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beton heeft dus auto die ik bedoel in mijn antwoord. Het maximum kopper ligt bij 130km/h terwijl dat van een eendje op 70km/h ligt.
Niet alle auto's rijden zuiniger bij een snelheid van 130km/h, de meeste zelfs niet bij 120km/h.

De invoering van deze snelheden heeft niets te maken met een lager brandstofverbruik maar meer met het gedrag van mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkele auto rijdt zuiniger bij 130 dan bij 120. Meer snelheid= meer energie= meer verbruik. Daar kan je niet omheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch zit er iets vreemds: veel auto's presteren optimaal bij 90km/uur. Dus langzamer is niet per definitie zuiniger, waarom is sneller dan wel 'per definitie' onzuiniger?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat een auto bij een bepaald toerental uit een liter brandstof het meeste vermogen haalt heet gewoon het koppel. Echter bij sommige auto's kan dat boven de honderd liggen en bij andere weer rond de zeventig, de 90km/h is een gemiddelde. Bij een bepaald soort voertuig kan het maximale koppel op een toerental liggen dat gelijk is aan 130km/h, dit zijn niet de gebruikelijke huis, tuin en vertegenwoordiger auto's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het optimum (hoogst aantal kilometers uit een liter) kan verschillen, maar ik durf toch te betwijfelen (zonder bewijs) dat er auto's zijn die bij 130 zuiniger rijden dan bij 120.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn er inderdaad maar heel weinig die dat zouden kunnen, we hebben het dan over auto's waarvan de maximum snelheid toch op minimaal het dubbelen ligt van die 130km/h
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing