Kan ik mijn rijbewijs kwijt raken?

Als ik als dronken wandelaar een ongeluk veroorzaak. Kan ik dan mijn rijbewijs kwijtraken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.1K

Het beste antwoord

Ja, als ie uit je zakken valt. Anders niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
erg gevat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahha adrem !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, hier hou ik nou van :) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scherp. Ik heb er om moeten lachen. Bedankt

Andere antwoorden (9)

nee dat kan niet, maar als je op een brommer rijdt, dan geloof ik wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar wel als dronken bestuurder. En op de fiets (en zelfs op een paard!) ben je ook een bestuurder. Voor herhaaldelijk dronken fietsen (ten minste: betrapt worden) kan zelfs ook je auto- en/of motorrijbewijs ingevorderd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan als je daarmee het verkeer in gevaar brengt.

Toegevoegd na 49 minuten:
Zelfs als je niet dronken bent kun je als voetganger je rijbewijs kwijtraken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je loopt niet ,maar als je een fiets aan de hand hebt wel ,want dan heb je een voertuig bij je dat is de wet .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neeeeeeeeeeeeeee klopt niet mijn buurman is bij de politie zo is het zoals ik het beschrijf .
Ja, je kunt je rijbewijs kwijtraken als je lopend door het verkeer verplaatst en door bijv. dronkenschap een dusdanig ernstig gevaar oplevert voor het verkeer dat er besloten wordt het rijbewijs in te vorderen.

Hiervoor is het in theorie niet nodig om een voertuig bij je te hebben.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Incorrect! Rijbewijs invordering is niet van toepassing op wandelaars. Mogelijk kan de politie wel het rijbewijs (even) innemen als een legitimatie-bewijs maar dienen ze het zsm terug te geven.
Lastige vraag,de definitie van bestuurders is: alle verkeer behalve voetgangers: maar artikel 15 (kapstokartikel) :spreekt van het overige VERKEER in gevaar brengen. Ik weet dat dit eigenlijk geen "compleet" antwoord is maar m.i is er geen wettelijke grond voor intrekking,maar zal het van de ernst van het ongeluk (letsel,invaliditeit of zelfs overlijden)afhangen of je je rijbewijs kwijtraakt of een ontzegging van de rijbevoegdheid voor een bepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me erg moeilijk, denk dat je ongeveer alleen jezelf in gevaar kunt brengen namelijk.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je kunt je rijbewijs alleen kwijtraken als je de misdraging pleegt in een rijbewijsplichtig voertuig. Dus als je dronken op de brommer rijdt loop je het risico om je rijbewijs kwijt te raken. Let wel het hele rijbewijs dus ook voor de auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen! Alleen bij het besturen van een gemoteriseerd vervoersmiddel kan en wordt het rijbewijs ingevorderd. Dit kan alleen door overschrijding van alcohollimiet of indien er sprake is van buitengewoon gevaarlijk rijgedrag! Als voetganger is je rijbewijs niet in gevaar.

Toegevoegd na 21 minuten:
Oh ja, klein detail, als je geen paspoort etc. bij je hebt, kan de politie wel je rijbewijs even innemen als zijnde legitimatie-bewijs. Ook dan dienen ze zsm het rijbewijs terug te geven!