Wanneer je beide linksaf wil op een kruispunt, mag je dan meteen doorrijden of moet je halverwege het kruispunt stoppen om voorrang te verlenen?

Ik heb de volgende vraag: Ik wil met mijn auto linksaf slaan bij een kruispunt. Mijn tegenligger wil dat ook. Moet ik nu halverwege het kruispunt stoppen om voorrang te verlenen aan het verkeer dat aan de overkant staat te wachten of mag ik meteen doorrijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
12.8K

Antwoorden (4)

Als het goed kunnen jullie dan langs elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als degene aan de overkant ook linksaf wil en er zijn geen verkeerstekens op de weg of andere zaken dan kunnen jullie voor elkaar langs.

Als je bedoelt dat de ander naar rechts wil en dus dezelfde weg in wil als jij en er zijn geen voorrangstekens etc heeft de ander voorrang (korte bocht, bocht naar rechts gaat voor op bocht naar links).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij groen licht hebt, dan heeft het verkeer aan de andere kant dat ook.
Als jij links af wilt dan zul je dus moeten wachten op het verkeer wat jou tegemoet komt en rechtdoor wil.

Afhankelijk van het soort kruispunt kan het verkeer wat jouw tegemoet komt en ook linksaf wil, wel doorrijden.
En jij kan ook doorrijden als er geen verkeer tegemoetkomend is wat rechtdoor wil.

Dus:
Als er twee auto's zijn die allebei linksaf willen, dan rij je langs elkaar heen op het kruispunt.
Komt er tegemoetkomend verkeer wat rechtdoor wil,
dan moet je daarop wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt aan het type kruispunt. Je mag een kruispunt pas overrijden als je weet dat je het kruispunt niet blokkeert / zal gaan blokkeren.
Bestaat er halverwege de weg een mogelijkheid om de auto op te stellen (b.v. groenstrook) dan zal dit over het algemeen geen probleem geven.
Verder zal er op het ene (grotere) kruispunt de mogelijkheid zijn vóór elkaar langs te kruisen en op het andere niet. Dit is mede een kwestie van verkeersinzicht en het zoeken van een vorm van contact met de andere bestuurder, zodat duidelijkheid ontstaat over jullie beider handelen. Vóór elkaar langs kruisen is namelijk geen "regel", maar een richtlijn om de doorstroming eventueel te bevorderen. (bij afwezigheid van de eventuele witte belijning die de rijlijn aangeven)
Verder geldt in het algemeen en ten opzichte van eventuele ander verkeer op het kruispunt:
1. rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer, en...
2. korte bocht gaat voor de lange bocht
Dit met uitzondering van een tram.
Het zal -met in acht nemen van de bovenstaande verkeersregels- uiteindelijk dus altijd mede van de verkeersstromen, het gedrag van de andere bestuurder(s) en het type kruispunt afhangen.