Na hoeveel rijlessen ga je de snelweg op?

Ik heb nu 15 rijlessen gehad, maar ik ga nog steeds de snelweg niet op, ik ben geen snelle leerling, maar kan wel alles nu al zo'n beetje. Maar hoorde nu bij mijn broer dat zijn vriendin na 2 lessen de snelweg al op mocht. Terwijl ze in het begin niet goed kon autorijden, ze lijkt me een snelle leerling, maar is dit niet erg snel?

Dus na ongeveer hoeveel lessen ga je de snelweg op?

Bedankt voor jullie antwoord!

Groetjes,

Matthijs

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat zal inderdaad afhankelijk zijn van de vorderingen van de leerling in kwestie. Ik zat ook al met mijn derde of vierde rijles op de snelweg. Misschien dat er ook nog een verschil per snelweg is. Een snelweg in de randstad zal misschien moeilijker (want drukker, meer banen e.d.) zijn dan een snelweg in het oosten of noorden van het land.

Normaliter gaat men na 2 tot 5 lessen de snelweg op Toegevoegd na 1 minuut: Handig dat nieuwe werken, kan je nog eens snel een onderzoekje doen.... ;)

Bronnen:
even rondgevraagd bij 14 mensen

Daar is eigenlijk geen echt antwoord op te geven. Elke rijleraar heeft namelijk een andere manier van lesgeven. Ik heb bijvoorbeeld pas heel laat geleerd hoe je de snelweg op moet, omdat mijn rijleraar het belangrijker vond dat ik eerst alle andere dingen kon. Invoegen is ook niet een van de moeilijkste dingen, daarom is het pas later in mijn lessen gekomen. Het invoegen en uitvoegen is wat lastiger dan de snelweg zelf, want in principe gebeurt daar minder dan als je in een stad rijdt.

Het moeilijkste van de snelweg opgaan is het snelheid maken en invoegen in het verkeer via de invoegstrook. Doordat je in je zijspiegel het verkeer in de gaten moet houden, moet het schakelen en sturen van de auto eigenlijk automatisch/zonder te hoeven kijken gaan. Eenmaal op de snelweg schakel je dan door naar de 5, en verder is het dan gewoon doorkachelen tot de volgende afrit met 100 km per uur... Zolang je instructeur dus denkt, dat dit invoegen nog een beetje te ingewikkeld voor je is, zal hij je dus zoveel mogelijk ervaring laten opdoen in het overige verkeer. Vraag het hem, bij je eerstvolgende rijles : dan weet je wanneer je 'mag', en waarom tot nu toe nog niet....

Ik mocht na 4 rijlessen de snelweg op. Dit is gewoon gemiddeld. Maar het ligt echt aan je leraar en je rijschool. Als je wil weten waarom het zo lang duurt, schroom dan niet om het te vragen aan je rijinstructeur. Je betaald immers voor de lessen en je hebt gewoon het recht om te weten waarom hij je lest op deze manier.

ik ging direct de 1ste les al!

Ik mocht meteen op me intake op de snelweg en sindsdien op alle lessen alleen maar op de snelweg en af en toe terrein

1e les al, maar ben inmiddels al wel rond de 60 lessen (is veel) , snel de snelweg op zegt niet alles!

Mijn instructeur zei dat voor je de snelweg op gaat, moet het spiegelen goed zijn. Ik trok het stuur mee als ik over de schouder keek!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100