Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarvoor dient het tring-geluid in Sprinters?

Ik reis regelmatig per Sprinter, en ga dan vaak bij het hok van de bestuurder zitten. Daar hoor je zo nu en dan een tring-geluid, soms wel 2 tot 4 keer achter elkaar. Waar is dat geluid van of voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Deze vraag is al eens gesteld, kijk hier voor de antwoorden: http://www.goeievraag.nl/vraag/betekenen-toeters-bellen-cabine-trein.27908
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen punt, die vraag is me bijgebleven, ik reis zelf ook vaak met de trein. Dus vandaar dat ik dacht, hé zoiets is al eens gevraagd :)

Andere antwoorden (1)

Als toevoeging op het antwoord van DeKipjes (helemaal goed verwezen, +1 is zojuist gegeven):

Deze signalen worden door transponders die in het spoor liggen, naar de trein gestuurd. Onder de trein hangt een antenne die de signalen van de transponders opvangt.

Die signalen geven aan wat de maximale snelheid is die de trein aldaar mag rijden. Voorbij een rood sein is die maximale snelheid bijvoorbeeld nul, bij het inrijden van een station 40 km/u, bij een wisselstraat meestal 40 of 60 km/u, op de vrije baan meestal 120 km/u of 140 km/u.

De bellen in de cabine vertellen de machinist dat er nu een andere maximale snelheid geldt dan daarvoor. Daarom hoor je ze vaak bij het naderen van een wisselstraat (wat vaak samengaat met het binnenrijden van een station).

De machinist moet zijn trein dan afremmen tot de nieuwe (lagere) maximumsnelheid, of hij mag versnellen tot de nieuwe (hogere) maximumsnelheid. Rijdt de machinist sneller dan toegestaan, dan zal ATB (Automatische TreinBeïnvloeding) ingrijpen en een noodstop initiëren.

ATB ontvangt namelijk dezelfde signalen van de transponders als de bellen in de cabine. ATB ontvangt de signalen om zonodig een noodstop te kunnen initiëren. De machinist ontvangt de signalen (bellen) om bijtijds de snelheid te kunnen aanpassen, zodat hij zo'n ATB-ingreep kan voorkómen.
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding