Ik heb een caravan (volgens advertentie in nieuwstaat) gekocht via marktplaats. Na een BOVAG keuring blijkt er van alles aan te mankeren. en nu?

Volgens de oude eigenaar (particulier) kan dat niet want hij heeft er regelmatig naar gekeken. Hij heeft niet geleverd wat hij had geschreven in de advertentie. Kan ik de koop terugdraaien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1K

Het beste antwoord

Van de site van de ANWB (voorbeeld gaat over een auto maar voor caravan geldt uiteraard het zelfde):

"Ook als een particulier een auto verkoopt, moet hij instaan voor de gebreken die de auto heeft. De verkoper is verplicht u in te lichten over bestaande gebreken aan de auto waarvoor hij op de hoogte is. Als de verkoper niet voldoet aan deze mededelingsplicht, kunt u hem daarop aanspreken. Maat alleen als u bewijs hebt dat de verkoper informatie achterhield, kunt u hem succesvol aansprakelijk stellen of de koop ontbinden. "

Ik zou zeggen: een BOVAG-keuring is een vorm van 'bewijs'. Alleen had deze -maar da's gepraat achteraf- vooraf moeten plaatsvinden en, afhankelijk van de uitslag, had je kunnen besluiten al dan niet tot koop van de caravan over te gaan.

Maar proberen tot ontbinding over te gaan, kun je altijd. Het is in ieder geval nu tijd om een juridisch adviseur in te schakelen.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je had voor de koop minimaal de caravan zelf moeten controleren en of eerst een keuring moeten laten doen. Zo maar iets van markplaats kopen is vragen om ellende. Je kunt proberen een juridische procedure op te starten maar dat kost mogelijk veel geld. Je kunt ook de verkoper bellen en hem de mankemeten voorleggen en vragen of hij die kosten wil betalen. Veel andere mogelijkheden heb je niet.
11 jaar geleden
De verkoper heeft de verplichting de koper te wijzen op de gebreken die hij kent aan de caravan. Daar staat echter de onderzoeksverplichting van de koper tegenover. Het lijkt erop alsof de koper daar ook niet aan heeft voldaan.

Wat overblijft is dat de de koper moet instaan voor de mededelingen die hij doet over de staat van de caravan. Als hij dus heeft gezegd dat de caravan geen gebreken vertoont, mag de koper daarop af gaan. Heb je de tekst van de advertentie nog?