Mag ik terwijl ik geen agrariër ben een tractor bezitten en gebruiken?

Het is geen serieuze ambitie om er een te bezitten, maar ik vroeg het me toch af.
Mag ik terwijl ik geen agrariër ben een tractor bezitten en gebruiken ipv een auto?

Dus gewoon mee op de openbare weg, met mijn rijbewijs-B, voor de deur parkeren zoals ik nou mijn auto daar parkeer en op betaalde parkeerplaatsen parkeren?

Eigenlijk exact hetzelfde behandelen en er mee doen alsof het een auto is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
4.3K

Het beste antwoord

Als agrariër kun je niet zonder tractor. Aardappels rooien doe ik, bij voorkeur, niet met de hand.
Een tractor hebben is overigens geen goedkoop geintje: onderhoud is duur, als je er meer op de weg moet is verzekeren meer dan een autoverzekering. Je mag maximaal maar 45km/uur.
Je hebt geen kentekenplaten, dus ergens parkeren is niet geoorloofd (al doen de boerenkinderen dat wel voor school).
Buren worden ook niet blij van een tractor voor de deur, zo'n ding is mega groot en mega zwaar, dat bederft het uitzicht en verpest de parkeerplaats.
Ik heb mij tractors toch liever in de schuur staan dan op de stoep ivm diefstal (op een tractor zit standaard geen slot, al kun je ze wel krijgen met een slot) de verzekering gebied dat ze in een afgesloten schuur staan, doe je dit niet dan betaal je daar ook voor.
Ook op de openbare weg rijden is tegenwoordig geen geintje, je wilt niet weten hoeveel middelvingers er worden opgestoken en scheldkanonnade ik (boerin!) over me heen heb gekregen omdat de medeweggebruikers allemaal haast hebben en menen meer recht te hebben op de weg dan ik. Ik zie een hoop bijna ongelukken als ik met de tractor de hort op moet, vrijwillig met de tractor naar de winkel doe ik niet (ook niet als ik gedwongen wordt) ik ga liever fietsen of met de auto. Scheelt een hoop middelvingers en frustraties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je mag deze als niet agrarier bezitten.
Je mag hier mee rijden met rijbewijs B (Dit is zonder eventuele aanhangers, machines e.d.)

Je moet wel opletten bij bruggen (gewicht van de tractor) En viaducten (de hoogte hiervan en van je tractor)

Verder mag je met de tractors tegenwoordig 80 rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
80? Heb ik wat gemist? http://www.politie.nl/vraagbaak/watzijndeverkeersregelsvoortractors.aspx