Mag een postbode jou weigeren de inhoud van een pakje te inspecteren voor je tekent voor goede ontvangst?

Vanmorgen conflict met postbode. Wij wilden pakje inspecteren, (of het item wel in het pakje zat) voor wij tekenden voor goede ontvangst. De postbode weigerde dit, en rukte het pakje uit onze hand, en wenste EERST de handtekening, en dan zouden wij pas het pakje krijgen.

Op de (email) pakbon stond vermeld dat wij als ontvanger EERST moesten inspecteren of de inhoud heel en aanwezig was, VOOR we tekenden. (dit mag wettelijk volgens ons niet op een pakbon staan, maar dat terzijde)

De postbode stond de inspectie niet toe. Maar hoe bewijs je dan dat het transportschade is, mocht dat een keer zo zijn?

Al met al, mag de postbode jou de inspectie van het geleverde pakketje weigeren voor je tekent?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je moet tekenen voor 'goede ontvangst' en je mag het pakket niet vooraf inspecteren, jammer de pammer, maar dan kun je beter NIET tekenen. Hier botsen namelijk twee belangen met elkaar : - de handtekening als bewijs dat het pakketje op het juiste adres is afgeleverd (die geef je VOOR ontvangst) - de handtekening als bewijs dat het pakket in goede staat door jouw ontvangen is (zodat je geen schade / manco kunt claimen). Uiteraard kunnen die twee botsen. Het is in de praktijk vaak toch een kwestie van OF je poot stijf houden (van die boze bestuurder hoef jij niet wakker te liggen), OF niet tekenen (en dan gaat het pakket retour afzender, niet altijd zonder kosten voor jou), OF tekenen onder voorbehoud. Dan schrijf je iets als : onder voorbehoud van beschadiging, manco of onjuiste leveren teken ik voor ontvangst ...(handtekening). Wel een gedoe - en lastig als je een postbesteller hebt met zo'n kastje met een beeldschermpje- maar dan zit je altijd op safe. Het is gewoon een belachelijke situatie; de postbezorger mag pakjes niet afgeven zonder handtekening, maar hoeft ook niet te wachten op je inspectie, en de vervoerder kan in zijn voorwaarden wel leuk zetten dat hij van alle verplichtingen ontslagen is na jouw handtekening, maar dat is niet zo waterdicht als het lijkt, maar juridisch lastig aan te pakken. Eigenlijk is de handtekening alleen maar voor ontvangst ; de verzender echter maakt daar min of meer misbruik van door die zelfde handtekening als goedkeuring te laten bestempelen. Alleen door er tekst aan toe te voegen kun je daar onderuit komen. Ik heb ooit één keer twee dozen met 3000 euro handelswaar ECHT moeten controleren voor ik voor ontvangst kon tekenen - nadat de bezorger al tien minuten had moeten wachten voor ik de 300 euro douanekosten had gepind - en nee, die man was NIET blij. Maar kreeg blijkbaar wel een uurloon, want hij wachtte wel netjes. Voor postbezorgers die per stuk betaald worden en daar hun eigen tijd op indelen, ligt het een stuk gevoeliger....... Toegevoegd na 3 minuten: In de PDF uit de bron staat heel duidelijk hoe en wat en waar je voor tekent (hoofdstuk 8) maar dat betreft meestal grote zendingen ; een keuken of badkamer ofzo, en daar heeft de chauffeur er ook in de regel geen problemen mee. Die beginnen bij kleine pakketjes van internetbestellingen enzo.

Bronnen:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.ph...
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&es...

Een aangetekende zending overhandigd de Post pas nadat de geadresseerde voor ontvangst heeft getekend, handtekening voor ontvangst. Toegevoegd na 3 minuten: Bij beschadiging wordt de werkelijke schade (op basis van de inkoopwaarde van de factuur, exclusief btw) uitgekeerd tot een maximum van € 500,- per pakket. Om voor schadevergoeding in aanmerking te komen, heeft u het verzendbewijs nodig.

Bronnen:
http://www.postnl.nl/zakelijk/pakket/aange...
http://www.postnl.nl/zakelijk/post/aangete...

Ik durf het je niet te zeggen. Maar als het bedrijf dat jou dit pakket stuurt deze instructies op de pakbon zet en de postbode staat het niet toe, dan kun je het pakket wel weigeren. (weigeren kan sowieso) TNT moet het pakket dan weer retour sturen naar het bedrijf. Dan moet het bedrijf het maar oplossen met TNT. Het risico dat je loopt als je wel tekent voor "goede ontvangst" zonder eerst te controleren is wel groot. Op het moment dat het pakket niet in orde is, heb jij geen poot om op te staan. Niet bij het bedrijf, en niet bij TNT. Als je het echt zeker wilt weten, zou ik gewoon contact opnemen met TNT en vragen hoe het zit.

Je tekent er voor dat het pakketje bij jou is aan gekomen. Als er zichtbare schaden aan de verpakking is of zicht baar open is geweest, is de post bezorger verplicht hier een notitie van te maken. Mocht je product kapot zijn valt het onder transport schaden. In andere gevallen als niet kompleet of kapot product zul je toch echt de verzender moeten benaderen over hoe veder. De meeste webwinkels zullen je hier wel een juiste oplossing voor geven

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100