mag een automobilist iemand aanrijden die in een parkeerhaven de plek bezet houdt?

Tijdens de kerstboodschappen hield ik een parkeerplek vrij voor mij man omdat we niet met de volle boodschappen kar door het drukke verkeer konden.
De automobilist voor mijn man was het hier niet mee eens en reed mij aan.
Van de schrik sprong ik op de motorkap.
Nu beweerd de man schade te hebben door mij en wil dit op mij verhalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

De schade is sowieso niet op jou te verhalen, want hij hield zich niet aan de verkeersregels (Artikel 5), andersom had jij wel eventuele schade van jou bij hem kunnen verhalen.

Maar netjes van jou om in dat vak te gaan staan was het ook niet, maar het is in ieder geval niet aan die bestuurder om dat op te lossen.

Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen
dat gevaar op de weg wordt (kan worden) veroorzaakt
of dat het verkeer op de weg wordt (kan worden)
gehinderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee je mag helemaal niemand aanrijden. en als hij je van te voren heeft gezien zit hij helemaal fout natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou in jouw plaats de man in kwestie aanklagen voor poging tot doodslag.
Als je om zo'n futiliteit een mens aanrijdt, met de bedoeling hem of haar op zijn minst te beschadigen, ben je toch wel helemaal van de ratten besnuffeld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een automobilist mag NOOIT iemand aanrijden.

de man kan wel meer beweren, maar om zomaar even wat pietermannen te ontvangen komt er toch echt wel wat meer bij kijken)

en daarbij, wie zegt dat jij geen schade hebt aan je dure merktas, of een verdraaide knie om aan de dood te ontkomen.

zou lekker zijn zeg, hij geeft gas en klaagt dat jij zijn auto beschadigd? misschien dat deze persoon eens onder de hersenscan moet want normaal is ie in ieder geval niet!

en al komt met schade aan, hoe wil ie gaan bewijzen dat het door jouw komt? en hoe wil hij aan gaan tonen dat hij zelf niet schuldig is?

tijd om de persoon eens hoog en laag te laten springen omdat ie zijn zin niet krijgt lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk weet jij zelf best het antwoord op je vraag.
Of denk je nou echt dat er situaties zijn waarin iemand legaal aangereden mag worden??

Ik kan me voorstellen dat de chauffeur in kwestie bloedlink op je was, dat zou ik ook zijn geweest.
Maar hij zit definitief fout door je aan te rijden.

Als je het hard wil spelen, kun je zelfs een advocaat in de arm nemen en er een rechtzaak van maken. Maar dan zal eea ook echt tot de bodem worden uitgezocht. Zo zal er bv gekeken worden of je echt overdonderd bent door de chauffeur, of dat de chauffeur er vanuit ging dat de parkeerplek in principe leeg was en jij best een stapje naar achteren had kunnen doen. Ik noem maar wat...
Ook jij kan op jouw beurt materiele en immateriele schade naar voren brengen.

Of het wijs is om het nu hard tegen hard te gaan spelen is de vraag: Zoiets kan jaren gaan duren. En of je dat nou moet willen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk mag hij je zo niet aanrijden. Jij hield een parkeerplek bezet, maar dat lijkt me niet een 'zware' overtreding zoals in de volgende omschrijving:
"Alleen wanneer van de voetganger of fietser die bij het ongeval betrokken is aanneemlijk kan worden gemaakt dat deze een zware overtreding beging of het ongeval met opzet veroorzaakte kan de automobilist soms nog gevrijwaard worden van aansprakelijkheid."
In maar heel weinig gevallen krijgt een automobilist geen schuld als het een 'ongeluk' met een voetganger betreft.
En jij was hier de voetganger - met boodschappentassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens het nederlandse recht zit bij een ongeluk tussen een auto en een voetganger of fietser, de auto altijd fout, ookal reed de fietser door rood, dan moet de automobilist toch de schade betalen, omdat jij de mindere verkeersgebruiker was.

hij kan je dus helemaal niks maken want hij was zelf de schuldige