mag een automobilist iemand aanrijden die in een parkeerhaven de plek bezet houdt?

Tijdens de kerstboodschappen hield ik een parkeerplek vrij voor mij man omdat we niet met de volle boodschappen kar door het drukke verkeer konden.
De automobilist voor mijn man was het hier niet mee eens en reed mij aan.
Van de schrik sprong ik op de motorkap.
Nu beweerd de man schade te hebben door mij en wil dit op mij verhalen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Natuurlijk mag hij je zo niet aanrijden. Jij hield een parkeerplek bezet, maar dat lijkt me niet een 'zware' overtreding zoals in de volgende omschrijving: "Alleen wanneer van de voetganger of fietser die bij het ongeval betrokken is aanneemlijk kan worden gemaakt dat deze een zware overtreding beging of het ongeval met opzet veroorzaakte kan de automobilist soms nog gevrijwaard worden van aansprakelijkheid." In maar heel weinig gevallen krijgt een automobilist geen schuld als het een 'ongeluk' met een voetganger betreft. En jij was hier de voetganger - met boodschappentassen.

volgens het nederlandse recht zit bij een ongeluk tussen een auto en een voetganger of fietser, de auto altijd fout, ookal reed de fietser door rood, dan moet de automobilist toch de schade betalen, omdat jij de mindere verkeersgebruiker was. hij kan je dus helemaal niks maken want hij was zelf de schuldige

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100