fiets zonder licht botst met een auto. Wie is het schuld?

Toegevoegd na 2 minuten:
Meer informatie:

Auto komt van een oprit, dus de fiets heeft voorrang. Maar de auto ziet de fiets niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
10K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarvoor is iets meer informatie nodig. Voorrangssituatie? Overmacht? etc

Het beste antwoord

Wettelijk gezien bestaat in deze situatie een (belangrijk) verschil tussen "schuldig" en "aansprakelijk".

In dit geval is de fietser schuldig. Die had immers licht moeten voeren. Had de fietser licht gevoerd, dan had de automobilist hem gezien, en had de automobilist de fietser netjes voorrang verleend - althans, zo mogen we aannemen.

De fietser is dus schuldig.

Echter, de wetgever heeft bepaald dat fietsers en voetgangers extra bescherming verdienen, omdat ze zwakke verkeersdeelnemers zijn. Dit betekent dat in dit geval de automobilist aansprakelijk is.

De automobilist kan alleen onder zijn aansprakelijkheid uitkomen wanneer hij overduidelijk kan bewijzen (liefst met een onafhankelijke getuige) dat de fietser roekeloos was. Het zonder licht fietsen wordt door de wetgever niet als roekeloos gezien.

Kortom:
--  De fietser is schuldig.
--  De automobilist is aansprakelijk.

Wat betekent dit?
--  In principe draait de automobilist op voor *alle* schade, dus zowel voor zijn eigen schade als voor de schade van de fietser.

Nu zijn er veel verzekeringsmaatschappijen die dit erg onrechtvaardig vinden. Daarom zullen de meeste maatschappijen in zulke gevallen toch de schade vergoeden, ondanks het feit dat - juridisch gezien - de automobilist aansprakelijk is.

Toegevoegd na 52 minuten:

Met mijn laatste alinea bedoel ik:

Veel verzekeringsmaatschappijen zullen in dergelijke gevallen de schade aan de fietser vergoeden *zonder* dat de automobilist daardoor zijn no-claim-korting kwijtraakt. Tevens zullen ze de schade aan de eigen auto vergoeden, ook als de automobilist een verzekeringssoort heeft waarbij de eigen schade niet gedekt is wanneer de automobilist zelf aansprakelijk is.

Toegevoegd na 52 minuten:

Met mijn laatste alinea bedoel ik:

Veel verzekeringsmaatschappijen zullen in dergelijke gevallen de schade aan de fietser vergoeden *zonder* dat de automobilist daardoor zijn no-claim-korting kwijtraakt. Tevens zullen ze de schade aan de eigen auto vergoeden, ook als de automobilist een verzekeringssoort heeft waarbij de eigen schade niet gedekt is wanneer de automobilist zelf aansprakelijk is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank voor je opmerking - mijn laatste alinea was niet helemaal duidelijk, merk ik nu ik de tekst nalees. Ik heb mijn antwoord uitgebreid om aan te geven wat ik eigenlijk had willen zeggen. Bedankt voor je opmerkzaamheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch de verkeerde conclusies. Wie hier schuldig is en aansprakelijk ligt heel wat ingewikkelder.

Andere antwoorden (4)

zoals je nu de vraag stelt is de fietser fout. je moet altijd je licht aan hebben in het donker. je krijgt niet voor niks een bekeuring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen fietser is niet volledig schuldig.
De bestuurder van de auto heeft een probleem. De fietser is een zwakke verkeersdeelnemer en de bestuurder van de auto had beter moeten opletten. Maw de schuld ligt bij de bestuurder van de auto. Dit ondanks dat de fietser geen verlichting voerde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De automobilist is altijd voor 50 % fout.
Ook al heeft de fietser geen licht.
De fietser is in Nederland een zwakke verkeersdeelnemer.
En af en toe is dat niet eerlijk.
Maar dat heeft de wet bepaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet correct, als de bestuurder overmacht kan aantonen is wel degelijk de fietser voor 100% aansprakelijk.
Er is onvoldoende informatie om een duidelijke schuldige aan te wijzen en daarmee de aansprakelijkheid vast te stellen.

Betreft het hier een situatie binnen de bebouwde kom is de automobilist zowel schuldig als aansprakelijk.

De automobilist gaat namelijk deelnemen aan het verkeer en dient daardoor al het verkeer voor te laten gaan, dat de fietser geen verlichting voert geeft geen reden om zich te beroepen op overmacht, straten binnen de bebouwde kom zijn ruim verlicht en moet de bestuurder van de auto gewoon de nodige voorzichtigheid betrachten, in de plaats van de fietser had het ook een voetganger of spelend kind kunnen zijn, die gewoon zonder verlichting daar mogen verblijven.

Is het ongeval gebeurt op een onverlichte weg buiten de bebouwde kom kan de automobilist zich wel beroepen op overmacht en zal de schade evenredig verdeeld worden, mits ht hier gaat om een kind, dan is de schade voor 100% voor de automobilist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Straten binnen de bebouwde kom zijn ruim verlicht - echter, als zich (vanuit de automobilist gezien) *achter* de fietser een fel licht bevindt, is het fysiologisch onmogelijk de fietser te zien. De automobilist kan zich in zo'n geval dus wel degelijk beroepen op overmacht - tenzij je elke automobilist in zo'n geval wilt verplichten te wachten tot dat andere licht is verdwenen. Je laatste zin begrijp ik niet. Volgens mij spreek je jezelf tegen wanneer het over een kind gaat. Je zegt: ALS het om een kind gaat, dan zal de schade evenredig verdeeld worden, maar dan zal de schade voor 100% voor rekening van de automobilist komen. Misschien kun je uitleggen hoe je dat had bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betreffende binnen de bebouwde kom, het zelfde probleem kan ook ontstaan bij voetgangers, personen met rolschaatsen etc., blijft staan dat de bestuurder wil gaan deelnemen aan het verkeer en dan pas de weg op mag rijden als hij daarbij geen hinder of schade veroorzaakt.
Een beroep op overmacht kan niet, lukt ook niet als daar een voetganger zou lopen en werd de bestuurder verblind door een verlichting, hij moet de nodige voorzichtigheid betrachten voordat hij wegrijdt. Vermoedelijk lees je het stuk over buiten de bebouwde kom verkeerd. Bij een fietser gaat inderdaad door overmacht de 50 / 50 regeling op. Als de fietser echter een kind is, is de bestuurder voor de gehele schade aansprakelijk, de wetgever gaat er namelijk vanuit dat een kind de verkeersregels niet kent en dat een bestuurder van een motorvoertuig de regels op zijn duimpje kent en ook toepast, gebeurt er een ongeluk dan is de bestuurder van het motorvoertuig verantwoordelijk.
Cryofiel
12 jaar geleden
Om een voetganger aan te rijden, moet de voetganger zich al voor je bevinden. Een fietser is sneller dan een voetganger, dus je kunt een fietser aanrijden die zich nog links van je bevindt op het moment dat je optrekt. Je uitleg over buiten de bebouwde kom is nu duidelijk. Dat stond echter niet op die manier in je oorspronkelijke antwoord - daar stond toch echt dat, mits het om een kind gaat, de schade evenredig verdeeld zal worden. Vandaar dat ik het niet begreep.