Hoe leer ik gemakkelijk het wegennet kennen?

Hebben jullie tips voor hoe ik de autosnelwegen en rijkswegen uit m'n hoofd kan leren en dus niet altijd navigatie nodig heb. Er zit volgens mij bepaalde logica achter die ik graag zou willen snappen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
10.1K

Antwoorden (6)

Vaak dezelfde route rijden.
Zo leren de taxichauffeurs in Londen ook heel Londen uit hun hoofd. En Londen is ongeveer net zo groot als de provincie Utrecht... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klik de link hieronder aan. Klik daarna de 3 bovenste linker groene vinkjes uit zodat het rode kruisjes worden. Klik daarna het onderste rode kruisje uit zodat het een groen vinkje wordt. En dan oefenen maar, op de rijkswegen en als je heel fanatiek bent ook op de provinciale wegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het makkelijkst is, als je de knooppunten leert van het wegennet. Deze liggen meestal bij de belangrijkste steden van Nederland. De topografie van Nederland kennen kan je goed helpen, aangezien de wegwijzers je meestal wel naar de grote plaatsen brengen.

Voorbeeld, als je van Goes naar Drachten wilt volg je de grofweg de volgende plaatsen:

Bergen op Zoom/Roosendaal
Breda
Utrecht
Almere
Lelystad
Heerenveen
Drachten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pak de auto, gooi de tank vol en ga eens een dagje rijden op de bonnefooi...uiteraard ook bovenstaande adviezen volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Autosnelwegen (in rood) zijn genummerd met een A (A2, A16 etc.) en lopen van A naar B. ( de A2 b.v. "loopt"van Amsterdam naar Maastricht, dus de hectometerpaaltjes "tellen op"van Amsterdam naar Maastricht en "tellen af" van Maastricht naar Amsterdam.
De nationale wegen zijn N- wegen (in geel), ook die hebben allemaal een nummer en een begin- en een eindplaats.
Maak vooral gebruik van de wegwijzers, Nederland is erg goed bewegwijzerd en ook het bestuderen van een wegenkaart geeft je vooraf heel veel informatie over hoe wegen lopen, waar bepaalde plaatsen liggen en in de legenda hoe je de diverse tekens en symbolen op de kaart kunt begrijpen ( bewegwijzering, wegnummers, autosnelwegen, nationale wegen, doorgaande wegen, spoorlijnen, afritnummers), grondgebruik, symbolen voor b.v. parkerplaatsen, ziekenhuizen, monumenten etc, etc.
Alle nummers uit je hoofd leren lijkt me een wel heel grote opgave, maar als je in combinatie met een wegenkaart en de bewegwijzering gaat rijden, zul je inderdaad de logica gaan ontdekken en zien dat er systeem in zit. (een rood A-nummer kan alleen maar een autosnelweg zijn, een geel N-nummer duidt een nationale, doorgaande weg aan, zijnde géén autosnelweg). Witte wegwijzers duiden b.v. industrieterreinen, bepaalde wijken, ziekenhuizen e.d. aan. Rode wegwijzers zijn voor fietsen. Wegwijzers duiden vaak van te voren al aan naar welke N-weg je afslaat (nummer staat er vaak tussen haakjes achter).
Laatste tip: bestel gratis bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat het boekje "Verkeersborden en verkeersregels in Nederland", via www.rijksoverheid.nl
Erg informatief en inclusief alle verkeersborden, de Wegenverkeerswet en het RVV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk op de ANWB borden leer de super grote plaatsen kennen en die gebruiken voor je route, Want die staat altijd van grootste en dan dicht bijzijnde plaats eronder.Voorbeeld: van eindhoven naar heerlen .Ga richting roermond en dan volg bord maastricht op den duur staat vanzelf afslag heerlen.