wat is eigenlijk het verschil tussen een Rotonde & een Plein in het begrip van verkeersregels ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
3.2K

Het beste antwoord

Je mag over een plein rijden, maar niet over de rotonde. Je kunt dus midden op een plein staan, maar je staat altijd rond een rotonde en nooit er bovenop. Bovendien kun je niet dwars over een rotonde rijden maar wel over een plein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aan een plein zijn vaak huizen, kroegen en een kerk gebouwd. Aan een rotonde alleen maar wat bossages. Een plein is veelal een voetgangersgebied. Een rotonde is veelal verboden voor voetgangers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een PLEIN is elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden. Het plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitkomen.

Een ROTONDE is een weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en die aangegeven is met driehoeks verkeersbord.

Op de toegangswegen staan de verkeersborden voorrang verlenen en zo nodig stoppen of stoppen.
Dus als de borden er niet staan is het geen rotonde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verkeersplein (als je dat bedoelt) is een soort grote rotonde, die voornamelijk zijn oorsprong vindt in de tijd dat er nog weinig rotondes bestonden, anders dan bij verkeersknelpunten (snelwegen). Tegenwoordig kennen we vele rotondes op vele kruispunten, die tot doel hebben te doorstroming te bevorderen, eventuele verkeersstromen te scheiden (aanliggende fietspaden) en de verkeersveiligheid te bevorderen.