Hoe voelt het als je voor het eerst opstijgt? In een vliegtuig??

Ik ga voor de eerste keer vliegen s' nachts en ik zou graag antwoord willen krijgen wat je voelt ala je voor het eerst opstijgt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
17.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(+)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het in de lucht vaak een beetje lijken op in een trein, alleen dan wat minder gehobbel.

Antwoorden (6)

Eerst gaat het vliegtuig rijden en gaat het net als een auto. Het schudt een beetje en je ziet de lampjes van de startbaan steeds sneller voorbij schieten. Dan gaat de voorkant van het vliegtuig omhoog en je wordt ahw in je stoel gedrukt. (Klein beetje maar hoor) Dan schud het vliegtuig niet meer maar je blijf achterover hangen in je stoel. De lampjes worden steeds kleiner en je ziet de lichten van de stad onder je. Je voelt het vliegtuig snelheid maken en dan trekt hij recht en het voelt aan alsof je op een harde plank loopt. Dus geen geschud meer tenzij je door wat wolken vliegt. Even later heb je niet eens meer in de gaten dat je in een vliegtuig zit! Veel plezier op je eindbestemming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een snelle versnelling zoals in een auto. je wordt lichtjes in je stoel gedrukt. ook kan je wat druk op je oren voelen. je voelt er bijna niks van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst gaat het vliegtuig vaart maken, dat kan vrij veel lawaai maken, daarna gaat hij nog sneller, en als hij dan loskomt van de grond dan wordt je achterover in je stoel gedrukt door de G-krachten. Het is echt wel leuk. Door de turbulentie kan het vliegtuig een beetje schudden en bonken. Niets om je druk over te maken.
Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal het opstijgen niet zo zeer merken...
Wat je wel merkt is dat het vliegtuig snelheid maakt, en dat je hierdoor een beetje in je stoel wordt gedrukt. Als het een beetje waait, dan zal je misschien een beetje merken dat het vliegtuig heel licht begint te "slingeren".

Alles bij elkaar is het een leuke ervaring!
Geniet ervan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien het de eerste keer is dat je gaat vliegen, zul je waarschijnlijk een beetje zenuwachtig zijn. Alles is immers spannend en nieuw.

Verder zijn er een aantal dingen die bijna iedereen voelt.

1) Als het vliegtuig van de gate (of "slurf") naar de startbaan rijdt (heten "taxi-en") voel je het vliegtuig licht schudden en hoor je veel vreemde geluiden. Soms voel je wat kleine schokken omdat allerlei kleppen worden open gezet en dicht gezet.

2) Als het vliegtuig vertrekt word je in je stoel gedrukt omdat hij zeer snel optrekt. Het is te vergelijken met het gevoel dat je krijgt als je in een snel optrekkende auto zit.

3) Als het vliegtuig eenmaal opstijgt, stijgt ook meestal de spanning een beetje. Het vliegtuig maakt immers wat vreemde geluiden (kleppen worden weer ingetrokken), je voelt een bonk omdat het landingsgestel inklapt, de lucht duwt het vliegtuig soms wat heen en weer (heet "turbulentie") en je voelt het toestel soms wat versnellen (je wordt verder in je stoel gedrukt) of vertragen als hij eenmaal op hoogte komt (de druk op je rug neemt weer af omdat hij recht gaat vliegen).

4) Bijna iedereen voelt zijn oren door de veranderende luchtdruk in het toestel gedurende de vlucht. Het lijkt een beetje alsof er water in je oren zit. Als je gaapt of een kauwgompje eet, voel je je oren weer open "ploppen".

5) Bij het landen voel je meestal opluchting. Alles is goed gegaan en de vlucht is voorbij.

Ter geruststelling: Het voelen van een beetje spanning is niet raar. Vliegen blijft spannend, al doe je het nog zo vaak. Je geeft immers je lot in handen van 2 mensen voor in de cockpit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn eerste keer.
Spannend!!!!!!!
De dagen werden geteld.
Toen naar Schiphol.
Na lang wachten en allerlei controles, was het dan zover.
Door een lange gang liepen we richting het vliegtuig, er kwam geen end aan.
Nog een gang en nog een en ja, daar was de ingang van het vliegtuig!!
Ik telde de mensen af die me voorgingen, nog 5 dan 4, 3, 2 nog een en daar stond ik met mijn tas en kaartje bij de ingang.
Ik mocht naar binnen, oei! Wat groot van binnen en wat een mooie ruime stoelen!!
Maar dat was helaas het deel waar wat meer betaald werd, dus liep ik verder achter al die anderen aan.
Op zoek naar het juiste nummer, want ja, je kan niet zo maar ergens gaan zitten.
Kijk hier was mijn nummer te lezen, even kijken naar de anderen ,hoe mijn tas ergens boven in moest en gaan zitten.
Toen weer wachten en wachten.
Ho, het toestel kwam in beweging, spannend!!!!!!!!
Het reed langzaam naar de startbaan, toen weer wachten en wachten.
Ik keek naar buiten, niet veel te zien
Toen hoorde ik ineens meer lawaai.
We stonden nog steeds stil.
De motoren begonnen te brullen.
Het vliegtuig trilde, maar stond nog steeds stil.
Met een klein schokje kwamen we in beweging.
We hobbelde wat en begonnen te rijden.
Nu brak echt de hel los, een allesoverheersend lawaai van de motoren, alles trilde , de lichtjes buiten kwamen steeds sneller langs, maar we vlogen nog steeds niet!
Nog meer lawaai, nog meer getril en geschud en nog steeds vlogen we niet, zag nog steeds lichtjes langskomen.
Zou het wel goed gaan, dacht ik nog even, er komt toch ergens een eind aan de baan!
Bijna een beetje paniek, ik keek weer naar buiten en toen jaaaaaaa, de lichtjes buiten zakte ineens naar beneden weg.
We vlogen!!!
Wolken kwamen langs, toen alles grijs en donker.
Na enkele minuten werd het lawaai minder, het vliegtuig schommelde een beetje heen en weer als een vlieger bij te weinig wind.
Nu nog minder lawaai, rode lichtjes gingen uit, riemen mocht los en het enigste wat er nog te horen was, was het zacht brommend geluid van de motoren.
Toen zag ik buiten, heel ver beneden me, weer lichtjes, veel lichtjes, ook die gingen weer weg, want we waren boven zee.
Na enige tijd zaten we op 10 km. hoogte en het vliegtuig bromde tevreden door de nacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
u kunt de vraagsteller misschien een beetje bang maken met uw woordkeuze etc. terwijl het helemaal niet zo eng is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
G.V. is een site om kennis en ervaringen te delen.
Dit was mijn ervaring.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Van mij een plus, zo heb ik het ook ervaren. Pas een paar jaar geleden voor het eerst gevlogen, geweldige ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mjodyenboyke Mijn verhaal is te realistisch denk ik, ik heb vertelt hoe ik het echt meemaakte, waarom dan die 3 minnetjes?
Er is geen woord van overdreven.
En zeker het was een geweldige ervaring, ben er mijn hele leven bang voor geweest, nu niet meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel mooi weergegeven ed .
Behalve van die ruime stoelen .
Als je heel klein bent dan wel .
Maar owee als je een maatje groter bent .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teun, nee die stoelen vond ik maar niks, maar toen ik binnen kwam zag ik ze wel. ik schreef.....Wat groot van binnen en wat een mooie ruime stoelen!!
Maar dat was helaas het deel waar wat meer betaald werd, dus liep ik verder achter al die anderen aan.............
en daar verder waren ze echt niet zo ruim! :-)