Wat betekent bebouwde kom en onbebouwde kom?

Ik weet dat iets met het verkeer te maken hebt, en heb het ook al is gevraagd aan m`n moeder enzo, maar ik snap het nog steeds niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
13.1K

Het beste antwoord

De bebouwde kom is het bewoonde gebied waar specifieke snelheidsregels gelden, namelijk 50 km per uur. Buiten de bebouwde kom mag je op gewone wegen 80 km/u.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een wat uitgebreidere definitie staat op wikipedia met het bijbehorend verkeersbord dat de grens aangeeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het betekent dus niet dat buiten de bebouwde kom geen huizen langs de weg staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waaronder vallen snelwegen dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snelwegen kunnen binnen de bebouwde kom gelegd worden en doordat ze gescheiden rijbanen en kruisingen hebben gelden hier andere verkeersregels dan op gewone wegen. Rij je op een gewone weg 80 km/u Helmond binnen en zie je het bovenste bord dan moet je dus afremmen naar maximaal 50 km/u voorbij dat bord. Ook gelden andere voorwaarden aan parkeren langs de weg bijvoorbeeld. Op de snelweg zelf zal je dit bord ook niet tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging op bovenstaande antwoorden:
De grenzen worden door de gemeente bepaald en kan eventueel in een bestemmingsplan worden gewijzigd als ze huizen willen bijbouwen.