Kan de politie je rijbewijs innemen d.m.v. een flitspaal?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb lomp te hard gereden bij een stukje waar wel is geflitst word. Ik kwam er pas achter na ik te hard had gereden. heb ik dan kans om mijn rijbewijs te verliezen. ik reed gemiddeld 100 met een top van 125 over het stukje waar je 50 mag. kunnen ze mijn rijbewijs innemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
15.8K

Het beste antwoord

Je rijbewijs kan NIET ingevorderd worden dmv een flitspaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Invordering van een rijbewijs kan alleen bij een heterdaadje.
Flitspaal werkt op kenteken en zegt niets over identiteit van de bestuurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Flitspaal werkt op kenteken en zegt niets over identiteit van de bestuurder."
Misschien is je basisantwoord juist, maar wat je hierboven zegt is onjuist. Het CJIB gaat er gewoon vanuit dat de eigenaar zelf gereden heeft, tenzij je aan kunt tonen dat je je auto bijv. verhuurd hebt.

Andere antwoorden (6)

Volgens mij is het zo dat je op heterdaad betrapt moet worden om je rijbewijs kwijt te raken, je zal dus een forse bekeuring krijgen maar verder niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou nog ff wachten met lachen, geflitst worden op stukken waar je maar 50 mag worden zwaarder aangerekend dan bv op de snelweg, denk dat je een behoorlijk zware bekeuring te wachten staat.....
Nee ze kunnen dat niet omdat je in Nederland bekeuring krijgt op je kenteken dus kunnen ze je rijbewijs niet invorderen omdat ze niet weten wie de bestuurder is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een foto kunnen ze niet zien wie er op het moment van overtreding achter het stuur zat, dus ze kunnen geen persoonlijke straf uitdelen. Dit kan echter wel aan de eigenaar van het voertuig. Je rijbewijs zal je dus mogen houden (hoewel ik vind dat je met dit gedrag op nieuw examen zou moeten doen) maar de boete zal waarschijnlijk een substantieel deel van je toekomstige uitgaven gaan vertegenwoordigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ! Dit kan allen als de je staande houden volgens mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je rijbewijs kan NIET ingenomen worden. Ik zou bijna zeggen: helaas want het is onverantwoord wat je gedaan hebt.
Invorderen kan alleen bij staande houding omdat dan de identiteit van de bestuurder duidelijk is en dat is bij een flitspaal niet.
Je hebt dus geluk en je pa een dikke bekeuring. Hopelijk zal die bekeuring door jou betaald moeten worden en krijg je voorlopig die auto niet meer te leen.
Als je leven, en die van anderen, je lief is ga je beter de verkeersregels respecteren en handhaven anders zal je rijbewijs niet lang geldig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan dat prima, tenzij je aan kan tonen dat je als eigenaar zijnde niet zelf gereden hebt. Het OM gaat er gewoon vanuit dat de eigenaar zelf gereden heeft, tenzij de eigenaar daar bewijs tegen heeft.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ah... Je zei in een reactie dat je in de auto van je vader reed. Als je vader niet kan bewijzen dat jij reed, bestaat zelfs de kans dat je vader zijn rijbewijs moet inleveren. Maar in de praktijk zal jij toegeven dat jij gereden hebt. Dus zal pa zijn rijbewijs niet in hoeven leveren. Maar de kans bestaat wel dat jij je rijbewijs moet inleveren. Met name als 't om een herhaling van een forse snelheidsovertreding binnen twee jaar gaat.