hoe werkt het inklappen van een rolstoel voor het vervoer van invaliden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K

Antwoorden (3)

Net zoals je een kinderwagen inklapt, kan wel schelen per merk
13 jaar geleden
Meestal zoals op het plaatje, maar er zijn ook andere systemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet ; dat is het nu juist het leuke/fijne van een rolstoelbus : daar kun je MET je (elektrische) rolstoel in, en die is eigenlijk NOOIT inklapbaar.

Een gewone rolstoel /extra mobiele rolstoel / meeneemrolstoel / tijdelijke rolstoel (altijd eentje die eigenlijk door een begeleider geduwd moet worden) is vaak wel inklapbaar danwel uit elkaar te halen. Hoe is afhankelijk van het merk. Veel goedkopere stoelen klappen met de zijkanten dubbel door een schaar-mechanisme over de breedte. Vaak moet dan eerste de zitting en/of de rugleuning er uit/af. Bij sommige stoelen moeten zelfs de wielen er af.

In de regel geldt : hoe slapper de stoel, hoe gemakkelijker hij mee te nemen s, maar hoe minder comfortabel hij zit (en vaak ook : hoe eerder hij kapot gaat).

Toegevoegd na 2 minuten:
Het nut van een inklapbare rolstoel is dat je niet altijd afhankelijk bent van het rolstoelvervoer, maar ook met eigen auto / begeleider nog eens ergens heen kunt. Voorwaarde is wel dat je met redelijk weinig hulp nog in en uit de auto / stoel kunt stappen.