Hoe lang duurt het voordat je legaal de weg op mag na het afsluiten van een verzekering (brommer) is dit direct?

Hoe lang duurt het voordat je legaal de weg op mag na het afsluiten van een verzekering (brommer) is dit direct? Bedankt :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
9.1K

Het beste antwoord

Als je telefonisch of via internet je verzekering afsluit, dan kan je direct verzekerd zijn en mag je dus ook meteen rijden.

Hou er wel rekening mee dat als je je verzekering afsluit via een tussenpersoon, dat het langer kan duren voordat een en ander rond is gemaakt. Ga in dat geval dus niet rijden, voordat je er echt zeker van bent, dat je ook daadwerkelijk verzekerd bent.

Op straat wordt door de politie eigenlijk nooit om een verzekeringsbewijs gevraagd. Dit omdat zo'n stuk papier in de praktijk geen waarde heeft. er kan namelijk nogal makkelijk mee gefraudeerd worden.

Wel kan de politie bij RDW de verzekeringsgegevens opvragen.

Als je net een verzekering hebt afgesloten kan het zijn dat de RDW de gegevens nog niet heeft doorgekregen van de verzekeringsmaatschappij. Is geen punt. De politie schrijft dan een WAM vorderingsbrief uit, waarna jij de oprdracht krijgt, om schriftelijk aan te tonen, dat je wel verzekerd was op moment van controle. Als je dit kan aantonen zul je geen bekeuring krijgen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tegenwoordig heb je toch een kentekening nodig voor je brommer. Ik denk dat je daar moet op wachten. Van een auto weet ik dat je met een belletje direct verzekerd bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is werkt het precies hetzelfde als met de auto.
Je verzekert je brommer op internet en dan krijg je een pagina die je uit kan printen en dit geld tijdelijk als verzekeringsbewijs totdat je het orgineel thuis gestuurd krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verzekering is direct geldig. Je moet alleen wel een bewijs bij je hebben dat je verzekerd bent. Daar kun je een printje vsn maken tot je groene kaart komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk na welke dag de verzekering aanvangt.
Voor die dag mag je het voertuig niet gebruiken.
De verzekeringen werken meestal van vb. 00.uur vanaf die dag.