Is het schappelijk om €60 euro te vragen voor een deukje in een nummerbord?

Ik heb tijdens het inparkeren een auto geraakt, en heb gelijk de eigenaar ingelicht, en aangeboden evt schade te vergoeden, buiten de verzekering om vanwege het eigen risico die ik op 0 wil houden. Er zat een deukje in zijn nummerbord. Ik heb maanden later een factuur ontvangen. €18 voor een nieuwe nummerplaat, € 20 voor een nummerplaathouder, en met arbeid en belasting kwam het bedrag op €60. Ik heb het gevoel dat er onnodig veel kosten zijn gemaakt, het was een deukje van niks, en volgens mij heeft hij de garage dit bedrag laten opschrijven en wil hij dit bedrag in zijn eigen zak steken. Deze man is een zakenman en erg gesteld op zijn poen, tja wat zal ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
30K
Cryofiel
13 jaar geleden
Als het alleen een deukje in de nummerplaat zou zijn, zou ik de veroorzaker daar niets voor durven vragen. Bij schade ligt het natuurlijk anders, zeker als de nummerplaathouder los is komen te zitten en eraf dreigt te vallen - maar een deukje? Dat stelt op die plek toch niets voor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij erg aan de prijs. Een nummerplaat haal je hier voor € 9,50. Was die houder zo speciaal?
En het arbeidsloon is ook erg veel voor twee schroefjes. Ik zou binnenkort zelf de dealer bellen en zeggen dat je schade aan je auto hebt en wat een plaat en houder kost. Als ze dan veel goedkoper zijn zou ik die man bellen en hem vragen het verschil terug te betalen. Anders kan je aangifte doen van oplichting. Gaat dan om het principe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was die nieuwe houder van 20 euro wel nodig ? Als er alleen maar een deukje in de oude plaat zat lijkt mij dat de nieuwe gewoon op de oude houder geschroefd had kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk gezegd is het het bedrag dat ik in zo'n geval ongeveer zou verwachten. Wat heeft het ermee te maken dat de man een zakenman is die gesteld is op zijn poen? Heeft hij dan ineens geen recht op vergoeding van de schade die jij hebt veroorzaakt? Juist als die man zo gehecht is aan zijn poen (en dus blijkbaar een hoop poen heeft om gehecht aan te zijn) gaat hij echt niet de moeite nemen om jou voor een paar tientjes op te lichten. Zakenmannen die gehecht zijn aan hun poen beseffen namelijk dat hun tijd ook geld waard is. Die moeite om een garage zover te krijgen te frauderen, en dat allemaal voor een paar tientjes, is dan simpelweg niet winstgevend. Als die zakenman zo dom was, zou hij nooit zoveel poen bij elkaar verdiend hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk heeft hij recht op vergoeding ongeacht zijn financiele situatie. Maar daar val ik niet over. Ik vind alleen dat er te twisten valt over deze factuur. Waarschijnlijk kan hem het deukje weinig boeien, wel het maximale geld wat het kan opbrengen. maandenlang is hij me tegen gekomen en vroeg ik "hoi, wat krijg je nog van me?" En hij reageerde heel laconiek" oh...dat komt wel goed." En ik dacht: een nummerbordhouder kost hooguit twee tientjes. Ik sta paf vanwege het feit dat het nummerbord ook vervangen moest worden. En wat betreft tijd... Hij klust graag hele dagen in zijn vrije tijd want hij is aan het rentenieren. Ik ga het bedrag wel betalen, maar niet zonder wat ik vermoed benoemd heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reken het nu eens zo uit. Jij hebt schade veroorzaakt, die man moet nu een plaat gaan bstellen ergens, kost hem minimaal een uurtje, en als hij hem dan op moet halen nog eens een uur. Dus 2 uur werk, en misschien wel meer. Dan oude plaat er afhalen, nieuwe erop zetten, 30 minuten. In totaal 2.5 uur werk a, ik noem maar iets, 40,- ex. 19 btw, = 80 euro, plaat kost ook wat, heeft die man al snel een dikke 100 Euro gedoe. De tijd die het hem kost reken jij voor het gemak niet. Hij had in die tijd ook een struik in z' n tuin kunnen verzetten, bijvoorbeeld, of 8 biertjes drinken met z' n maten.
Je komt dus heel goed weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel heel creatief gedacht, om iedere actie uit te drukken in geld, zelfs zijn reistijd! Zo ken ik er nog wel een paar!

Het beste antwoord

60 euro voor het vervangen van een kenteken en de plaathouders is wel duur.

Ter illustratie: de shop, waarna mijn link verwijst levert een nieuwe kentekenplaat voor 11 euro, een kentekenplaathouder zonder reclame voor 5 euro. Totaal dus 16 euro, inclusief BTW.

(Dit gaat dan om de standaard kentekenplaat, niet eentje met oplegletters.)

Garagebedrijven leveren een kentekenplaathouder met reclame over het algemeen zelfs gratis. Kan me echter voorstellen dat de man geen reclame op de plaathouder wil hebben.

Monteren kan in principe in een paar minuten gebeuren, tenzij de man zijn plaat had laten vastpoppen, om diefstal te voorkomen en dit weer wil laten doen. Dan duurt het ietsje langer.

De man heeft dus hoogstwaarschijnlijk de rekening een beetje op laten pimpen.

Hou er echter wel rekening mee, dat de man speciaal naar de garage moest. Dit heeft hem tijd en benzinegeld gekost. Het is reëel dat in elk geval het benzinegeld wordt meegenomen in de rekening.

Wat je kan doen is zelf even bij dezelfde garage langsgaan en een offerte laten uitbrengen voor het vervangen van een kentekenplaat en een houder. Vertel er maar een mooi verhaal bij. Je zult dan meteen zien, of het bedrag overeenkomt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

eerlijkheid duurt het langste zeggen ze dan, zo behoorlijk als je geweest bent moet je maar zijn, kortom betaal het bedrag, zie het als een boete v/d politie ofzo....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het kunnen laten na gaan bij de politie want €60 lijkt mij ook erg veel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
de politie bemoeit zich dus echt niet met dit soort zaken. min is overigens niet van mij
De bedragen zijn wel reëel. Als die man handig was geweest had hij zelf een nummerplaat gehaald en er zelf opgeschroefd, dan was hij voor 18€ klaar. Maar hij is niet zo handig of hij heeft de moeite er niet voor genomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij er een factuur van heeft, en dat heeft hij wel ja
Ja, dit is schappelijk. Garages zijn nu eenmaal duur. 60 Euro vind ik nog mee vallen.

Vergeet niet: Jij had schuld, jij wou het buiten je verzekering om doen. Aan de andere kant.. Wie vervangt er nou een nummerbord..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kan niemand iets zinnigs op zeggen, omdat er geen foto van die nummerplaat (met deukje) is. Wat de een "een deukje van niks" vindt, vindt de ander een slordig gezicht.

Met het bedrag van 60 Euro is niets mis. Het lijkt mij het minimum bedrag voor welke schade dan ook. Verder is er geen enkel probleem, dat de bezitter van de auto die 60 Euro in zijn zak steekt, en de schade niet laat repareren.
Zoiets is heel gebruikelijk. Als jij een kras op je auto hebt, en de verzekering betaalt dat, dan wordt er niet gevraagd of je het ook daadwerkelijk gaat (wilt) repareren. In dat geval is het uitgekeerde bedrag niets meer of minder dan een tegemoetkoming in de geleden schade, waar eventueel bij een toekomstige inruil pas sprake van kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schapelijk is het niet echt maar redelijk wel

het is een normaal bedrg voor het repareren van de nummerplaat.goedkoop is het niet Maar zoals je zelf al schreef is die kerel op zn poen en heeft de auto bij een garage neer gezet en gezegd maak het maar.En dan kom je er met 60eu goed van af.Ik ben het zeker met je eens dat het voor zo iets kleins niet goedkoop is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belachelijk! Dit is veel te veel! Een kentekenplaat en steunplaat zijn niet zo duur en het is een klusje van niks om deze te plaatsen.
€40 is een redelijke prijs voor als je het laat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet een garagebedrijf beginnen. Alleen ben je al heel gauw falliet want met €40 verdien je niks. Dat kost alleen de kentekenplaat en achterplaat. De monteur moet betaald worden zijn gereedschap en de brug moeten afgeschreven worden. €60 is echt niet te veel.
Heb het hier ook laten doen, iemand kwam met zijn trekhaak op me... Kost 75 euro bij mijn eigen dealer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de garage het er idd wel voor zal rekenen, maar die man is wel erg kinderachtig geweest om jou ervoor te laten opdraaien. Ik heb het ook wel eens gehad dat er een tegen mijn plaat aangezeten had, ik heb hem eraf geschroefd, deukje eruit gedrukt en hem met 2 parkertjes met gele dopjes weer op zijn plaats gezet. Half uurtje werk, kosten 0,00 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, en dan te bedenken dat velen geen briefje achterlaten als zij schade hebben aangericht. Onze deuken in onze auto hebben wij allemaal te danken aan derden, nooit een eerlijke opbiechter tegen gekomen. Vandaar dat Smartiepants niet geheel door het slijk hoeft, lijkt mij. maar niet iedereen denkt er zo over, zie enkele bovenstaande reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is het kinderachtig om de veroorzaker van de schade 'ervoor op te laten draaien'? Wie zou er dan voor op moeten draaien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ, wat is een kentekenplaat ? Noem je dat echt "schade aan je auto" als daar een klein deukje in zit ? Als ik het zelf betalen moest zou ik werkelijk geen 60 euro overhebben voor een nieuwe en zou dat van een ander ook niet eisen.
Het is wel schappelijk, en je komt er goed mee weg vind ik, de garage had ook kunnen zeggen dat de bumper hersteld had moeten worden á 250 euro.
Natuurlijk is hier goed geld aan verdiend, kentekenplaat kost €7,50 inkoop, de houder €0,89 ,dan nog een beetje arbeid en btw.
Gewoon netjes betalen en de eer aan jezelf houden.

Trouwens heel netjes dat je de eigenaar hebt ingelicht,kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dat laatste ben ik het eens. Plusje hiervoor.
Het lijkt mij een redelijk bedrag.

Een kentekenplaat moet goed bevestigt worden dus ook de plastic houder zal vervangen moeten worden omdat deze maar eenmalig gemonteerd kunnen worden daar deze stuk gaan bij demontage van de gedeukte plaat.
Een monteur is daar al gauw 20 minuten mee bezig.
Dat u de factuur zolaat heeft ontvangen kan zijn omdat de plaat bij de apk keuring is afgekeurd en toen pas is vervangen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Schade altijd bij de verzekering melden daarna kun je altijd het uitgekeerde bedrag bij je verzekering betalen en zo behoud je ook je noclaim.