Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag je blauwe koelvloestof met geel/groene mengen?

het koelvloestofniveau van mijn wagen staat onder het minimum. Dus ik ben naar de autoshop geweest om een bus koelvloeistof te gaan halen. Nu blijkt dat de koelvloeistof in het reservoir van de wagen een geel/groene kleur heeft, en de nieuwe die ik gaan halen ben ziet helder blauw. Mag ik die erbij doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
21.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De meting moet geschieden met een koude motor,
bij zowel gesloten als open systeem.

Van groot belang is dat u niet 2 soorten mengt.
(zelf te verdunnen of permanente koelvloeistof)

Water heeft een lagere kooktemperatuur dan de vloeistof
behorende bij een gesloten systeem.
Verwar ruitensproeiervloeistof ook niet met beide anderen.

De verschillende kleuren bijten elkaar niet als u een weinig bij met vullen. Let wel op de specificatie,s mbt min 25, 35 celsius
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Rood, blauw, groen: je komt koelvloeistof in alle mogelijke kleuren tegen. De kleur dient slechts ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen problemen ontstaan met loskomende oxidatielagen die voor verstopping zorgen, lekkages van de waterpomp en de koppakking(en) zijn niet uitgesloten en kunststoffen en rubber kunnen verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze kan je gewoon bijvullen!
wanneer je heel het systeem ververst is het wel van belang een dezelfde vloeistof te gebruiken.
maar die halfve liter die je mischien moet bijvullen geeft geen probleem! de kleur hangt af van de fabrikant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn garage mag ik blauw bijvullen bij groen, als het allebei koelvloeistof is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding