Waarom kun je bij een parkeerautomaat niet betalen door te pinnen?

Heel irritant dat hier alleen contant betalen en/of chippen mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
2.3K

Het beste antwoord

Op vele plekken kan dit wel al.

Dit artikel is al van 2007:
De nieuwe parkeerautomaat is gecombineerd met een pinautomaat, waardoor de betaalmogelijkheden zijn uitgebreid. Problemen met onvoldoende muntgeld op zak, of een niet-opgeladen chipknip, zijn hierdoor niet meer onoverkomelijk. De eerste volwaardige exemplaren van deze parkeerautomaten staan inmiddels in Schiedam.

Tegenwoordig wordt circa tachtig procent van alle elektronische betalingen in Nederland met de pinpas verricht. De fabrikant speelt vanwege deze hoge pinpasdichtheid naar eigen zeggen in op de behoefte aan gebruiksgemak voor parkeren op straat.

Volgens Quality Equipment, het bedrijf dat de pin-betaalmodule levert, komt deze ontwikkeling nu pas op gang vanwege de complexe infrastructuur die met online-applicaties zoals pinnen gepaard gaat. "Deze infrastructuur was in het verleden niet overal aanwezig. Ook is een pin-transactie aanzienlijk duurder dan betalen met muntgeld of chippen. Door technische ontwikkelingen is het nu pas mogelijk om een dergelijke service naar behoren aan te kunnen bieden", aldus Saskia Leeuwenburg van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij was het de bedoeling van chippen dat het de 'nieuwe manier' zou worden van cash betalen maar dan met een pasje. Bij de parkeerautomaat kunnen betalen met of cash of chip zou dan dus voldoende moeten zijn.
Helaas is het chippen niet echt aangeslagen.. en staan mensen dus vaaaakkk zonder chiptegoed voor de parkeerautomaat. En inderdaad.. heel irritant!!!
Er komen daarom meer parkeerautomaten waar je kunt pinnen.. heb ze in Utrecht en Amsterdam al gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grote probleem met chippen was dat er in eerste instantie twee systemen waren: Chipper en ChipKnip. Daarnaast kon je er als consument nergens mee terecht. Dan zei je bij Blokker dat je wilde chippen en keken ze je aan alsof je Swahili sprak.
Chippen is niet zo impopulair als wel wordt gesuggereerd. Goed, er is geen hond die er in de supermarkt mee betaald maar op terreinen als betaald parkeren, verkoopautomaten en catering, neemt het aantal chipkniptransacties al jarenlang toe.

In steden als Rotterdam en Amsterdam werd gekozen om de chipknip als elektronisch betaalmiddel bij parkeren te gebruiken.

Men wilde in eerste instantie van het contante geld af. Dat kun je je voorstellen: contant geld in een openbare parkeermeter is vragen om ellende.
En chippen was (en is) erg handig.

Nadelen:
> Ja, het prepaid saldo moet toereikend zijn, en soms je weet je je saldo niet. In komende generaties kan je de zaak zo instellen dat je altijd een minimum saldo op je kaart hebt (of het dan nog 'chipknip' heet, weet ik niet).
> Geen buitenlandse toerist heeft een chipnkip. Voor hun is het een drama om in grote steden te parkeren.

Voordelen:
> Het is prepaid, dus een druk op de knop en het is geregeld.
> Er hoeft geen online verbinding met een bank te worden gemaakt.
> Er hoeft ook geen pincode te worden ingevoerd (ik sta altijd achter iemand in de rij die zijn pincode weer eens niet weet of het fout invoert).