VLIEGTUIG
Pak je het vliegtuig om op je vakantiebestemming te komen? Dan zijn de onderstaande punten belangrijk:

De International Civil Aviation Organization (ICAO) heeft een verbod uitgevaardigd op het vervoeren van elektronische sigaretten in de bagage. E-sigaretten mogen uitsluitend nog worden meegenomen in de handbagage.

Het verbod komt nadat er diverse incidenten waren gemeld waarbij elektronische sigaretten spontaan geactiveerd waren in het vrachtruim. Hierbij was ook brand ontstaan. Door de passagiers de e-sigaret in de handbagage te laten meenemen kunnen dit soort incidenten voorkomen worden omdat er direct toezicht is.

Check altijd op de website van de vliegmaatschappij of je aan boord je elektronische sigaret mag gebruiken. Bij de meeste maatschappijen is dit namelijk verboden. Informeer zekerheidshalve ook of het toegestaan is dat je je elektronische sigaret en liquids meeneemt in je handbagage. Wanneer je aan de gate staat en dan pas moet beluisteren dat dit niet mag, dan ben je te laat. Je spulletjes worden ter plekke in beslag genomen en jij eindigt zonder e-sigaret op je bestemming. Dat lijkt ons een slecht begin van je vakantie. De meeste maatschappijen hanteren ook een maximum volume (100ml.) voor wat betreft vloeistof die in de handbagage meegenomen mag worden. Neem bij twijfel dus niet teveel mee in je handbagage; doe de rest -goed verpakt in plastic zakjes- in je koffer.

Eenmaal in de lucht krijg je te maken met luchtdrukverschil. Heb je een gevulde e-sigaret in je handbagage of koffer zitten dan heb je vrij snel een klein feestje in je bagage. Door het luchtdrukverschil gaat je e-sigaret namelijk lekken. Pak daarom je e-sigaret in ieder geval in een plastic gripzakje zodat je geknoei in je bagage kunt voorkomen. Het beste is om je clearomizers/tankjes leeg te vervoeren. Mag je e-sigaret toch niet in de handbagage meegenomen worden? Zorg er dan voor dat je clearomizers en batterijen van elkaar afschroeft. Zet de batterijen altijd uit indien dit mogelijk is.

Gebruik je een modification waarin 18650 batterijen worden gebruikt en neem je reserve batterijen mee? Verpak deze batterijen apart zodat ze niet met elkaar in aanraking kunnen komen. Door direct contact kunnen deze batterijen nl. geactiveerd worden waardoor explosie gevaar ontstaat. Doe deze batterijen nooit los in je zak, ook niet wanneer het er maar eentje betreft. Wanneer de