Gewoon met de throttle.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thnx!!!
Bordensteker
7 jaar geleden
Dit is gewoon een in het kader van Goeievraag prima antwoord: plus! Alleen voor de héél preciezen zijn er een paar uitzonderingen te bedenken (die de regel als zodanig dus bevestigen). (1) Sommige schroefturbinevliegtuigen worden tijdens het taxiën meer met een propeller condition lever bediend dan met de eigenlijke gasbediening zelf. (2) Helikopters (hefschroefvliegtuigen) die over de grond naar en van de startplek rijden doen dat door de hele rotor middels de cyclic stick (tussen de knieën) licht naar voren te kantelen en daarbij met de collective stick (links naast de stoel) een beperkte mate van positieve bladspoed in te stellen. Bij de meeste hedendaagse helikopters hoef je daarbij niet zelf aan het gas te draaien, want dat gebeurt automatisch voorzover nodig. Alleen zit er daarvoor wel (i.v.m. eventueel handmatig bedienen als er een storing is) een draaibare gashandgreep op die collective stick (zoals bij een scooter zeg maar), want een mens heeft maar twee handen, en zijn voeten gebruikt de piloot op de grond al voor de richtingbesturing (en daarbij kan hij met zijn tenen de wielremmen bedienen). (3) Tijdens het zgn. ‘powerbacken’ (achteruit op eigen motorkracht van de pier wegrijden) bedient de piloot het systeem van de zgn. straalomkeerders en geeft dan daarbij een kleine hoeveelheid gas bij met de extra hefboompjes bovenop de gashendel. De gewone gashendel staat daarbij in de stand voor stationair draaien, maar met dat extra hefboompje wordt net als tijdens remmen op de landingsbaan toch een beetje gas bijgegeven in de ‘achteruitstand’ van de straalmotor.
Dit mag bijvoorbeeld op sommige DC-9 en MD-80 en Boeing 727 vliegtuigen, maar het moet ook toegestaan worden door de lokale luchthavenautoriteiten, en het wordt tegenwoordig nog maar zeer beperkt toegepast (behalve bij een aantal militaire vrachtvliegtuigen, waar het echt wel in het vaste repertoire thuishoort).
DC-9’s en Boeings 727 zijn nog maar mondjesmaat in gebruik, de MD-80 doet nog wel mee in het hedendaagse luchtverkeer.