Jaarlijks overlijden zes à tien passagiers tijdens een vlucht. Afhankelijk van de situatie, wordt het lichaam dan naar de achterkant van het vliegtuig of naar de rustruimte van het cabinepersoneel gebracht. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben trouwens lijkzakken aan boord, en Singapore Airlines heeft zelfs heuse 'lijkkasten' in de Airbus 340-500- toestellen. (quote)

Eenmaal aan de grond wordt het lichaam afgevoerd via een ambulance of lijkwagen, en elders verder 'afgehandeld' (ziekenhuis of mortuarium).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommigen vliegtuigmaatschappijen hebben niet een aparte ruimte/lijkzakken etc. Zij zorgen ervoor dat het lijk zo min mogelijk opvalt, om zo orde en rust te bewaren. Dit doen ze onder andere door te laten lijken alsof de passagier slaapt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Heb je daar een bron voor ?
Dit heb ik jaren geleden een keer meegemaakt, we zijn geland bij het eerste vliegveld, daar werden we uit het vliegtuig geleidt, zodat we niet langs die man hoefden, de man zat nog op zijn stoel, de familieleden in de stoelen naast hem kregen een andere plaats toegewezen. Dit heeft flink wat vertraging opgeleverd, wat natuurlijk niemand ergernis opleverde. De man is uit het vliegtuig gehaald en de cabine is gereinigd. De man bleef in het land waar we waren geland (Turkije). De familie die meereisde bleef ook achter. De man is vanaf het vliegveld overgebracht naar een plaatselijk mortuarium.
Later is deze man overgebracht naar Nederland, om daar de begrafenis of crematie te laten uitvoeren. Wat me vooral opviel was de rust waarin dit gebeurde en de stilte in het vliegtuig toen we terug vlogen naar Nederland onder de passagiers.