waarom krijg je een raar gevoel (alsof je naar achter wordt gedrukt)als je opstijgt of landt?

Dat het iets met zwaartekracht te maken heeft snap ik.alleen ik wil het duidelijker uitgelegd. Maar kunnen er geen vliegtuigen komen waar je dit gevoel niet krijgt(ik vind dat gevoel altijd het leukst samen met turbulentie). Ik wil het alleen weten.

Toegevoegd na 8 minuten:
In een vliegtuig

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Dat komt door de G krachten. De G krachet zijn krachten die worden uitgeoefent op je lichaam. Het vliegyuig gaat bijvoorbeeld vooruit--> jij dus ook, maar je lichaam reageert iets later dan het vliegtuig dus dan eb je ene eetje het gevoel alsof je maag zich omkeert en dan word je heel even bijna gewichtloos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is specifiek op de G krachten in het vliegtuig (naar mijn mening)

Andere antwoorden (1)

Dit kunnen twee dingen betekenen:

1.Organen in de buik zoals lever, darmen en maag liggen min of meer ´los´ in de buikholte. De organen hebben ook te maken met de acceleratie en deceleratie. Maar omdat ze best groot en zwaar zijn, blijven zij een beetje ´achter´, alsof ze op dezelfde plaats willen blijven. Daardoor drukken de organen tegen de binnenkant van de buikwand en tegen elkaar, wat een kriebelig gevoel kan geven.

2.Een tweede type kriebels heeft een hele ander oorzaak: epinefrine (of adrenaline, de oude naam). Dit is een speciale chemische stof die in je lichaam vrijkomt om het klaar te maken voor snelle actie: bijvoorbeeld vechten tegen een vijand, of daar juist hard van wegrennen. Het hormoon komt ook vrij bij grote blijdschap – dat verklaart de kriebels (of ´vlinders´) in de buik bij sterke verliefdheid.

Een effect van epinefrine is dat snel bloed (met zuurstof) wordt weggehaald uit de organen in de buik. Het stroomt naar de hersenen en spieren, die juist meer zuurstof nodig hebben om extra hard te werken. Dat snelle weghalen van bloed uit de buik geeft kriebels.

( De bron verwijst naar het effect in een achtebaan, maar dit komt ongeveer op hetzelfde neer. )

Toegevoegd na 22 seconden:
achtbaan*