Mag een vliegtuig ook 's nachts door de geluidsbarriere heen?

Toen we vannacht thuiskwamen van een feestje, klonk er buiten een enorme knal, alsof er iets ontplofte. Aangezien ik geen sirenes gehoord heb, ga ik ervan uit dat het een vliegtuig was dat door de geluidsbarriere heenging. Mag dit zomaar? Volgens mij toch gelden er toch strenge regels voor 's nachts vliegen, vandaar.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, dat mag, Nederland heeft F-16s op standby staan op afwisselend de luchtmachbasis Leeuwarden en die in Volkel, dit is de zogenoemde QRA (Quick Reaction Alert).

Als er Russische bommenwerpers ons luchtruim in komen vliegen zonder radiocontact (wat vrij geregeld gebeurd) of als er andere vliegtuigen zijn die onderschept moeten worden omdat er twijfels bestaan (geen vluchtplan ingediend, geen radiocontact mogelijk etc.) dan worden de F-16s van de QRA er op afgestuurd.

Net als bij voertuigen van de politie, brandweer en bij ambulances kan bij een uitruk van de QRA haast zijn, bij de voertuigen van de brandweer en zo kan er dan toestemming worden verleend om met sirene en zwaailichten te rijden, bij de uitruk van de QRA kan het bevel gegeven worden om sneller dan het geluid naar de bestemming toe te vliegen.

Bij de bron hieronder is wat meer uitleg te vinden van de overheid zelf, bij de tweede link kun je wat informatie vinden over dit onderwerp, voor en door vliegtuigspotters en andere geïnteresseerden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is volgens mij geen enkele wet die dit verbied.
De enige vliegtuigen die door de geluidsbarriere gaan zijn tegenwoordig gevechtsvliegtuigen. Die doen dit alleen als het echt nodig is. Liever niet bij nacht maar als het nodig is zullen ze dat echt wel doen.