Is de geluidssnelheid een snelheidsbarrière?

Ik herinner me van MS flight simulator dat vliegtuigen twee snelheidsbarrières hebben: airspeed en mach.
Airspeed is eenvoudig te verklaren met het feit dat er te grote windkrachten op het toestel worden uitgeoefend boven een bepaalde snelheid.
Wanneer hoogte toeneemt wordt lucht dunner zodat airspeed afneemt bij constante groundspeed. Ook neemt de geluidssnelheid af in de ijle lucht zodat de snelheid tov de geluidssnelheid toeneemt bij gelijke groundspeed.
Als dan mach 0.88 bereikt werd met een boeing 747 ging het alarm af voor MACH. Waarom kan een vliegtuig zoals de 747 niet sneller vliegen in ijle lucht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het vliegtuig is niet gebouwd om sneller te vliegen dan een bepaalde snelheid. (945 km per uur op een Boeing 747)
Als het vliegtuig toch sneller gaat dan die maximum snelheid kan de veiligheid van het frame niet meer gegarandeerd worden en kan de romp dus breken.

Daarnaast is Mach een andere maat voor het meten van snelheid. 1.00 Mach is de snelheid van het geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vliegtuigen kunnen natuurlijk wel sneller dan het geluid, maar moeten daar dan voor ontworpen zijn. De Concorde is tot nu toe het enige passagiersvliegtuig dat harder dan het geluid vloog. (En een Russische kloon van Tupolev, gebouwd met gestolen ontwerpen, de "Concordski".)

De Concorde is uit bedrijf genomen omdat voor het vliegen met dergelijke snelheden veel zwaardere motoren nodig zijn en een aangepast model. Dat resulteerde in een vliegtuig dat brandstof vrat en te weinig passagiers kon meenemen om rendabel te kunen zijn.
Zie Wikipedia (bron): "De Concorde was een van de zeer weinige passagiersvliegtuigen die straalmotoren met naverbranders bezaten ter vergroting van de stuwkracht. Ook de kenmerkende deltavleugel was ongebruikelijk voor een passagiersvliegtuig."
Een tweede nadeel van vliegen boven de geluidsgrens is de 'supersonische knal' wanneer het vliegtuig door de geluidsbarriere breekt. Die is zo hard dat dit overlast geeft op de grond. Daarom mocht de Concorde alleen boven de oceaan de geluidsbarriere doorbreken. Dat is niet op alle routes handig.

Technisch is men dus al lang in staat om passagiersvliegtuigen te maken die sneller dan het geluid gaan, maar dit is nog steeds niet economisch rendabel. De gekozen weg is om de vliegtuigen steeds groter te maken (bv Airbus A380) en de snelheid blijft onder de 1000 km/uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen expert, maar ik denk dat bij hogere snelheden een ander ontwerp nodig is. Vliegtuigen die harder vliegen dan Mach 1 hebben volgens mij altijd Delta vleugels. Die hebben een betere stroomlijn, maar minder draagvermogen (lijkt mij...). Bij hogere snelheden kun je toe met minder stijgvermogen, maar heb je meer kracht nodig. Daarom is een Concorde relatief klein en kunnen er maar weinig passagiers mee terwijl het verbruik hoog is.
Als een Boeing harder gaat hebben de vleugels waarschijnlijk te veel weerstand, dus heb je andere (delta)vleugels nodig. Die hebben minder draagvermogen en daardoor heb je dan weer veel krachtiger motoren nodig en dan is het verbruik economisch niet meer verantwoord. Lijkt mij?