Is de geluidssnelheid een snelheidsbarrière?

Ik herinner me van MS flight simulator dat vliegtuigen twee snelheidsbarrières hebben: airspeed en mach.
Airspeed is eenvoudig te verklaren met het feit dat er te grote windkrachten op het toestel worden uitgeoefend boven een bepaalde snelheid.
Wanneer hoogte toeneemt wordt lucht dunner zodat airspeed afneemt bij constante groundspeed. Ook neemt de geluidssnelheid af in de ijle lucht zodat de snelheid tov de geluidssnelheid toeneemt bij gelijke groundspeed.
Als dan mach 0.88 bereikt werd met een boeing 747 ging het alarm af voor MACH. Waarom kan een vliegtuig zoals de 747 niet sneller vliegen in ijle lucht?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het vliegtuig is niet gebouwd om sneller te vliegen dan een bepaalde snelheid. (945 km per uur op een Boeing 747) Als het vliegtuig toch sneller gaat dan die maximum snelheid kan de veiligheid van het frame niet meer gegarandeerd worden en kan de romp dus breken. Daarnaast is Mach een andere maat voor het meten van snelheid. 1.00 Mach is de snelheid van het geluid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100