Waarom wordt er geen post op maandag bezorgd?

Ik bestel vaak in het weekend, waarna ik de pakketjes op een dinsdag ontvang. Ik heb de indruk dat ik hierin niet de enige ben en men massaal in de weekenden bestelt. Om aan een snelle levertijd te voldoen is het toch handiger om de post wel op maandag te laten bezorgen? Waarom wordt er geen post op maandag bezorgd?

3 jaar geleden
32.6K
Pieterke
3 jaar geleden
Ik krijg regelmatig pakketpost van Post.nl op maandag.

Het beste antwoord

Het besluit is genomen om PostNL tegemoet te komen. Er wordt in het weekend niet veel post verstuurd, waardoor er op maandag weinig aanbod is. Dat maakt de bezorging relatief duur. Het schrappen van de maandag betekent volgens het ministerie dat de stijging van de prijs van een postzegel beperkt kan worden.
Het plan om de maandag te schrappen, werd al in 2011 gelanceerd door toenmalig staatssecretaris Bleker. Volgens het ministerie blijkt uit onderzoek dat 83 procent van de mensen er geen moeite mee heeft.
Pakketten worden overigens wel op maandag bezorgd. PostNL bezorgt een pakket doorgaans de dag nadat ze het hebben ontvangen van de afzender (tenzij je als ontvanger een andere bezorgdag hebt gekozen).
SimonV
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
+
Pakketten worden alleen op maandag bezorgd als het bedrijf waar ze besteld zijn ze op zaterdag of zondag aan PostNL heeft aangeboden. Wordt de order pas op maandag verwerkt, dan wordt het dus dinsdag bezorgd. Ivm Corona is het drukker bij de bezorgdiensten. Er kan daarom soms wat vertraging ontstaan waardoor je pakket toch een dag later wordt bezorgd dan verwacht. Als mensen massaal in het weekend bestellen en er zondag niets wordt bezorgd, is het dus op maandag extra druk voor de bezorgdiensten met dus juist op de maandag extra kans op vertraging.

Andere antwoorden (2)

Dat is een ingewikkeld verhaal - maar uiteindelijk heeft het te maken met de financiële belangen van PostNL. PostNL is door de overheid verplicht (vanwege de Universele Postdienst, afgekort UPD) post op te halen en te bezorgen via een uitgebreid netwerk van brievenbussen en postvestigingen.
De meeste briefpost in de betekenis van persoonlijke post (van particulier naar particulier) wordt al decennia in het weekend verstuurd omdat de consumenten daar dan voldoende tijd voor hebben. Maar deze persoonlijke post is in aantal dramatisch gedaald, waardoor zo'n tien jaar geleden op maandag nog slechts 2% van de totale weekpost werd bezorgd.
Het overgrote gedeelte van de briefpost bestaat tegenwoordig uit post van bedrijven; bedrijven versturen in het weekend geen briefpost.
Omdat de totale hoeveelheid briefpost de laatste jaren geringer werd, verhoogde PostNL regelmatig de tarieven. Maar dat is niet voldoende om voldoende winst te blijven maken. PostNL wilde graag minder bezorgdagen dan de zes in een week, want dat levert veel besparing op. Daarom is uiteindelijk besloten de maandagbezorging van briefpost te schrappen. Alleen de bezorging van rouwbrieven en medische post op maandag is gehandhaafd.
3 jaar geleden
Er is een verschil tussen brievenpost en pakketpost. Pakketdiensten werken gewoon op maandag. Je pakketjes worden op dinsdag bezorgd omdat veel bedrijven in het weekend niet werken. Als je op zaterdag of zondag besteld, gaan ze dus pas maandag aan de slag met jouw pakket. Het wordt ingepakt en aangeboden bij een pakketdienst. Deze pakketdienst verwerkt het pakketje in hun sorteercentrum waarna het bij de bezorger terecht komt. Deze kan dan de volgende dag bij jou langs.

Brieven worden op maandag niet bezorgd maar dat is in andere antwoorden al uitgelegd.