Ik verwacht een aangetekende brief vanuit Duitsland. Die is al 14 dagen onderweg. Iemand ervaring hiermee en wat kan ik doen?

Duitse post zegt we hebben het overgedragen aan Nl Post
Post Nl zegt we hebben het nooit ontvangen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (2)

Je kunt het vragen aan de dienst "onbestelbare post" in Den Haag.
https://www.postnl.nl/klantenservice/vragen/post-ontvangen/wat-gebeurt-er-met-onbestelbare-post.html?searchResult=position1
Als het definitief weg is heb je recht op maximaal €50,- volgens de Nederlandse postwet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uit de vraaguitleg lees ik dat de twee postdiensten naar elkaar verwijzen.
Het is echter de postdienst van het land van de verzender die niet alleen moet zeggen, maar ook moet kunnen bewijzen dat zij hun deel van de opdracht correct afgewerkt hebben. Dán kun je bij de Nederlandse dienst pas echt beginnen met effectief navragen en klagen.

PostNL zegt er op hun website dit over:

“Wat moet ik doen als ik een Aangetekende brief nog niet heb ontvangen?

U volgt de status van uw Aangetekende brief eenvoudig online met de barcode van de brief.

Gaat het om een brief binnen Nederland? Dan ziet u ook wanneer de brief bezorgd wordt. Soms is dit niet direct zichtbaar. Wij adviseren u dan even af te wachten. Is er na vijf dagen nog steeds geen informatie zichtbaar? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Aangetekende brief buitenland
Verwacht u een aangetekende brief uit het buitenland? Ook dan kunt u de status online volgen. De exacte bezorgdatum hangt af van het land waar de brief vandaan komt. Wacht u langer dan 30 dagen? Neem dan contact op met onze klantenservice.”

https://www.postnl.nl/klantenservice/vragen/aangetekende-post-en-pakketten/wat-moet-ik-doen-als-ik-een-aangetekende-brief-nog-niet-heb-ontvangen.html

Het eerste deel (‘binnen Nederland’) lijkt van belang voor de verzender van de brief, niet voor de geadresseerde, en dáár ging ook op die webpagina de vraag over.

Door er in het tweede deel (‘aangetekende brief uit het buitenland’) expliciet naar terug te verwijzen, suggereert PostNL dat de bedoelde vruchteloos afwachtende geadresseerde met behulp van de barcode die de verzender ruim 30 dagen eerder heeft gekregen de status zou kunnen volgen. Maar hoe moet de (eventueel van niets wetende) geadresseerde dan aan die barcode komen?

Vanuit Duitsland mag je verwachten dat het binnen 14 dagen kan!
Nu we online niet meer duidelijkheid kunnen vinden, komt het er dus op neer dat je hiervoor contact zult moeten opnemen met de klantenservice: https://www.postnl.nl/klantenservice/#/Consument/Post/Versturen%20&%20ontvangen/Aangetekende%20post (die momenteel niet echt bereikbaar is, alleen Twitter zou nog een mogelijkheid bieden).

Als PostNL zegt “het nooit ontvangen te hebben”, zul je moeten gaan handelen vanuit een afgegeven bewijs dat de Duitse postdienst het echt aan PostNL overgedragen heeft, c.q. van een bewijs van aangetekend afleveren aan de geadresseerde dat de Duitse postdienst aan de afzender hoort te kunnen tonen.